Byggahus.se

Luftkompressor biltema slår ut säkring

1. H
    Medlem Nivå 7
    Idag skulle jag plocka fram min kompressor för att köra spikpistol. Den har stått i ett rum där jag har plusgrader för att vattenanläggning inte ska frysa. Är dock inte mer än 5-10+, aldrig mindre.

Visste att det brukar gå lite tungt så jag drog igång och den hostade runt ett par varv. Stängde av den och gjorde samma procedur igen dvs drog några varv sedan stängde av.

3e gången jag gjorde detta så blir det svart och säkringen small (10A). Bytte säkring och försökte igen varpå säkringen nu går direkt vid start dvs inte ett ljud från kompressorn innan säkringen går. Har testat två gånger och samma resultat även då jag värmt den ordentligt både genom att ha den inomhus men även genom lite extra varmluftpistol.

Har kollat motorskyddet och detta verkar inte ha löst. Knappen fjädrar lite . Kretsen verkar dock hel då jag sätter multimetern på motorskyddet när kablarna är frånkopplade. (den kanske inte ska vara så?)

Så min fråga är om den bara är att kassera eller om det är någon komponent som är trasig. Någon som har haft liknande?

2. prototypen
    Medlem · Nivå 21
    Men varför gjorde du så?
    Fler gånger med strartströmsrusningar? när den gick runt.

Kommer du åt att rotera på axeln lite och ta in den i värmen så kanske den vill om nu inte det är kortslutning i motorn.

Protte

3. H
    Medlem Nivå 7
    En mycket bra fråga varför jag gjorde så...svaret är nog en kombination av dumhet och "det har funkat tidigare" tänk...

Den har som jag skrev ovan stått inne och jag har kört värmepistol på den för att få den riktigt varm. Kommer åt att rotera axeln inga problem. Den snurrar utan problem.

4. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Lossa röret på cylindern
    går kompressorn då så är det avlastningsventiöen som fastnat

5. H
    Medlem Nivå 7
    Har lossat röret till cylinder. Köpt ny startkondensator samt nytt motorskydd.

Samma sak tyvärr dvs millisekunden jag rör strömmen så blåser den säkringen...känns som skrot

6. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Troligen överslag i motorn
    Blir säkert billigare med en ny kompressor :(