Byggahus.se
Efter att ha installerat en L/L värmepump har behovet att flytta luft i huset blivit mer påtagligt. Tanken är att flytta luft från övervåningens sovrum till hall resp vardagsrum på undervåningen.

Funderar på detta med ljuddämpning för att slippa överhörning mellan rummen. Man vill inte att alla ljud från sovrummen ska höras i vardagsrummet resp hallen :-[

Det finns ju färdiga ljuddämpare att köpa för ventilationsbruk, men går det även att bygga en ljuddämpare själv ?
Utrymmet som finns att tillgå för ljuddämpare och fläkt är ganska stort så det borde gå att bygga en stor och rejäl ljuddämpare.

Tips och erfarenheter eftersöks.

Kolla på http://www.ventilationsbutiken.se , grejorna är hyfsat billiga och fungerar mycket bra. Jag har ett antal fläktar i huset var av den ena är utrustad med en 1000 mm ljuddämpare och det som hörs från kanalen är bruset från ventilen, de oisolerade däremot de hör man nästan utanför huset....

Tonny

Tack för länken!

Vad är är effektivast av dom alternativ som finns ?
Rund, kvadratisk eller slang ?

Om man väljer att bygga själv av överblivet mtrl som ligger å skräpar, vad ska man då tänka på ?

Kommersiella ljuddämpare verkar vara en "fullflödesdämpare" av samma typ som finns till bilar (sportsystem).
Skulle man kunna förbättra dämpningen ytterligare genom att bygga en "labyrint" med ljuddämpade väggar istället ?

Är det verkligen ingen som har någon erfarenhet av detta :'(

Snailman
Det jag läst om kanaler är att man antingen gör dem långa, eller sätter dit dämpare mellan rummen, jag antar at dämparna har ljuddämpningen på insidan, så man ska ju inte ta vanlig isolering, som har fibrer och sådant som lossnar och som är hälsofarliga.
Sedan ska man visst kunna göra rent rören var 6 e år eller så, och det blir ju svårt om det är en labyrint, skulle nog tro att det bromsar luftflödet oxå med mycket krökar.

Tänker snart testa att rensa lite spirorör, efter en 15 år eller så... :p

Valet av isolermtrl hade jag inte tänkt på men det är något att tänka på. Tack för det tipset! Vanliga ljuddämpningsskivor av den typ man sätter i taket borde väl funka ?

Ang rengörningen var min spontana tanke att bygga en "tvådimensionell" labyrint i en låda med avtagbart lock så det borde inte bli något problem.

Det är ju även lämpligt att bygga in ett luftfilter :)

Hej.
Vad hade du tänkt använda för fläkt att förflytta värmen med.

johan69 skrev:
Hej.
Vad hade du tänkt använda för fläkt att förflytta värmen med.
Kanalfläkt med låg ljudnivå är huvudspåret, men om något har ett annat förslag är jag öppen för förändringar av mina tankar

Det räcker med standard ljuddämpare gärna 1200mm långa en framför fläkten och en bakom samt någon form av hastighetsreglering av fläkten

Var sätter man ljuddämparna, nära fläkten eller ute vid tilluft & frånluftsdonen?

Var sätter man ljuddämparna, nära fläkten eller ute vid tilluft & frånluftsdonen
Eller det kanske kvittar var?

TN skrev:
Var sätter man ljuddämparna, nära fläkten eller ute vid tilluft & frånluftsdonen
Eller det kanske kvittar var?
Jag hade satt dem så nära ljudkällan som möjligt.

När min kompis byggde hus så ritade konsulten flera ljuddämpare i närheten av värmeväxlaren.

Sen bör man kanske ta hänsyn till överhörning.... minns med fasa hur man kunde höra bråken från OBS-klassen under matematiklektionerna i skolan.... :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.