Vi ska sätta in kassett i öppen spis, och då dra nytt skorstensrör upp genom befintlig skorsten.
Vi har fastnat för conturai2, som på bredden passar in precis medan det fattas ca 6cm på höjden.

Leverantör/montör förslår att täcka de 6cm med en silca-skiva som putsas. Dvs helt stängt runt kassetten men att man sen öppnar och sätter ett varmluftsgaller på kupan.

Frågor:
-När jag läser beskrivs att det är viktigt med luftflöde runt kassetten? I instruktionsboken beskrivs att det ska vara minst 200cm2 öppning över OCH under kassetten. Det går ev att lösa om man höjer kassetten på sockel och sätter galler nedtill men alltså inget montör tycker behövs. Har jag missförstått?
-på sidorna kan det vara så att kassetten ligger emot teglet delvis, men större delen av öppningen är där ca 5mm tillgodo. Är det ok?

/anders

• En öppen spis med en murstensram, svart spisinsats och tre dekorativa klot ovanpå spishyllan. En krukväxt står till höger om spisen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konvektionsluftinstruktioner för spisinsats med tydliga anvisningar om luftintag och utblås samt totalytan för konvektionsluft in och ut, 200 cm² vardera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att ha ett galler för att släppa ut varmluft ur kåpan blir mycket effektivare om det också finns ett inlopp under kaminen. Jag kan inte se några nackdelar med det. Och tillverkaren föreskriver det. Jag tycker att du skall ta den frågan med montören en gång till och se om ni missförstått varandra på något sätt.

Om man titta i Conturas installationsanvisningar, så står det för vissa kasetter att det kan installeras i befintlig godkänd öppen eldstad. Det står sådär för i4:an, i5:an och i6:an. (om jag inte har missat någon).

För i2:an står det inte sådär i installationsanvisningen. Där beskriver bara hur en inbyggnad för en elstad skall vara designad.

A Avemo skrev:
Att ha ett galler för att släppa ut varmluft ur kåpan blir mycket effektivare om det också finns ett inlopp under kaminen. Jag kan inte se några nackdelar med det. Och tillverkaren föreskriver det. Jag tycker att du skall ta den frågan med montören en gång till och se om ni missförstått varandra på något sätt.
Tack. Nja de är tydliga med att det inte behövs. Men jag kan ju önska att göra så ändå förstås.

H he-peter skrev:
Om man titta i Conturas installationsanvisningar, så står det för vissa kasetter att det kan installeras i befintlig godkänd öppen eldstad. Det står sådär för i4:an, i5:an och i6:an. (om jag inte har missat någon).

För i2:an står det inte sådär i installationsanvisningen. Där beskriver bara hur en inbyggnad för en elstad skall vara designad.
Aha. Ska man tolka det som att det är olämpligt med i2..?

A anlebel skrev:
Tack. Nja de är tydliga med att det inte behövs. Men jag kan ju önska att göra så ändå förstås.
Tillverkarens anvisningar som du länkar är å andra sidan ganska tydliga med att det behövs.

• Gilla
anlebel
  • Laddar…
A anlebel skrev:
Aha. Ska man tolka det som att det är olämpligt med i2..?
Så länge man uppfyller kraven som står in installationsanvisningen är det helt ok.

Det är krav på konvektionsluft in 200cm2, som du har idé med att lösar med upphöja kasetten några cm (blir kanske 4cm).

Krav även på konvektionluft ut 200cm2.

Sen är det krav på luftspalt (avstånd) till vägg på sidan på 20mm.

Det skall nog absolut inte ligga emot sidorna, då plåten måste kunna expanderar, när den blir varm.

• Gilla
anlebel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.