Vi ska sätta in kassett i öppen spis, och då dra nytt skorstensrör upp genom befintlig skorsten.
Vi har fastnat för conturai2, som på bredden passar in precis medan det fattas ca 6cm på höjden.
Leverantör/montör förslår att täcka de 6cm med en silca-skiva som putsas. Dvs helt stängt runt kassetten men att man sen öppnar och sätter ett varmluftsgaller på kupan.
Frågor:
-När jag läser beskrivs att det är viktigt med luftflöde runt kassetten? I instruktionsboken beskrivs att det ska vara minst 200cm2 öppning över OCH under kassetten. Det går ev att lösa om man höjer kassetten på sockel och sätter galler nedtill men alltså inget montör tycker behövs. Har jag missförstått?
-på sidorna kan det vara så att kassetten ligger emot teglet delvis, men större delen av öppningen är där ca 5mm tillgodo. Är det ok?
/anders
Vi har fastnat för conturai2, som på bredden passar in precis medan det fattas ca 6cm på höjden.
Leverantör/montör förslår att täcka de 6cm med en silca-skiva som putsas. Dvs helt stängt runt kassetten men att man sen öppnar och sätter ett varmluftsgaller på kupan.
Frågor:
-När jag läser beskrivs att det är viktigt med luftflöde runt kassetten? I instruktionsboken beskrivs att det ska vara minst 200cm2 öppning över OCH under kassetten. Det går ev att lösa om man höjer kassetten på sockel och sätter galler nedtill men alltså inget montör tycker behövs. Har jag missförstått?
-på sidorna kan det vara så att kassetten ligger emot teglet delvis, men större delen av öppningen är där ca 5mm tillgodo. Är det ok?
/anders
Att ha ett galler för att släppa ut varmluft ur kåpan blir mycket effektivare om det också finns ett inlopp under kaminen. Jag kan inte se några nackdelar med det. Och tillverkaren föreskriver det. Jag tycker att du skall ta den frågan med montören en gång till och se om ni missförstått varandra på något sätt.
Om man titta i Conturas installationsanvisningar, så står det för vissa kasetter att det kan installeras i befintlig godkänd öppen eldstad. Det står sådär för i4:an, i5:an och i6:an. (om jag inte har missat någon).
För i2:an står det inte sådär i installationsanvisningen. Där beskriver bara hur en inbyggnad för en elstad skall vara designad.
För i2:an står det inte sådär i installationsanvisningen. Där beskriver bara hur en inbyggnad för en elstad skall vara designad.
Tack. Nja de är tydliga med att det inte behövs. Men jag kan ju önska att göra så ändå förstås.A Avemo skrev:Att ha ett galler för att släppa ut varmluft ur kåpan blir mycket effektivare om det också finns ett inlopp under kaminen. Jag kan inte se några nackdelar med det. Och tillverkaren föreskriver det. Jag tycker att du skall ta den frågan med montören en gång till och se om ni missförstått varandra på något sätt.
Aha. Ska man tolka det som att det är olämpligt med i2..?H he-peter skrev:Om man titta i Conturas installationsanvisningar, så står det för vissa kasetter att det kan installeras i befintlig godkänd öppen eldstad. Det står sådär för i4:an, i5:an och i6:an. (om jag inte har missat någon).
Så länge man uppfyller kraven som står in installationsanvisningen är det helt ok.A anlebel skrev:
Det är krav på konvektionsluft in 200cm2, som du har idé med att lösar med upphöja kasetten några cm (blir kanske 4cm).
Krav även på konvektionluft ut 200cm2.
Sen är det krav på luftspalt (avstånd) till vägg på sidan på 20mm.
Det skall nog absolut inte ligga emot sidorna, då plåten måste kunna expanderar, när den blir varm.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Utvidga utrymme i öppen spis för kassett
Värme allmänt -
Hyra luftflödemätare för injustering?
Ventilation -
Hjälp! Bra pris för kassett i öppen spis?
Värme allmänt -
Vad är det för märke/modell på denna kaminen/insatsen/kassetten?
Ved, Pellets, Flis -
fönsterventil med bäst luftflöde istället för väggventil
Ventilation