Luftburen värme, acktank -solpanel

4k läst  8 svar

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Har ett 188kvm hus med luftburen värme och frånluft-väreväxlare. Ska installera solpanel för varmvattnet men vill komma längre.
    Funderar på en ack-tank (500l eller 750l) och några fler solpaneler.
    Från acktanken skulle jag sedan vilja värma luften i mitt luftburna system, och på så vi slippa den "elpatron/ värme-element" som idag skjuter till den energi som behövs. Jag har letat lite men inte hittat det jag söker: vatten -> luft. Egentligen ett vanligt vattenelement med varmvatten från ack-tanken som placeras i lufttrumman.
    Någon som har liknande erfarenheter?
    Är det någon vits?

2. Hocke
    Medlem Nivå 6
  3. M
    Medlem Nivå 1
    Tack! Verkar vara det jag söker.

4. Å
    Medlem Nivå 2
    Jag är i precis samma läge som du. Har hittat en produkt som kanske skulle funka:
    Spiroanslutna batterier.

Jag tänkte kontakta dem efter semestern och höra om det skulle funka.
    Vad tror du? Eller har du provat något annat?

5. M
    Medlem Nivå 1
    Har inte mäktat med något alls tyvärr utan står fortrfarande på ruta 1 och som första åtgärd ser jag acktank med solfångare till. Har du någon koll på kostnad av Spiroanslutna batterier? Såg klart intressant ut.

6. E
    Medlem · Nivå 11
    ca 3000:- men de flesta ger inte tillräcklig höjning av luften utan du kan behöva 2 st eller nöja dig med att sätta en på sugsidan av cirkulationsfläkten och låta elbatteriet sköta resten.Allt beror på vad du vill använda som komplement till solvärmen.

7. Å
    Medlem Nivå 2
    Jag pratade med dem på Aircoil och ett standard batteri dia 160mm går på ca 2.500:- men de kan specialtillverka mot önskemål (t ex fler slingor) mot ca dubbla kostnaden.

8. 9
    Medlem Nivå 1

Luftburen värme

Hej
    Luftburen värme ska tryckas i under golvet i kanaler . Har byggt ett experimenthus för att prova detta system. Massor av erfarenhet har jag , ska senare koppla ihop detta med solvärme, också luftburen.
    Att tänka på är drivfläkten som ska dimensioneras rätt och placeras så att ljud undvikes
    Jan Ängmo

9. Å
    Medlem Nivå 2
    Kan nu rapportera att jag testat Aircoil's värmebatteri med gott resultat.
    Jag fick en skräddarsydd variant för 2.500 + moms, ca 40x25 cm.

Jag kör in varmvatten på 50-52 C som svalnar 2-3 C i värmebatteriet och ut kommer varmluft på ca 38-40 C. Funkar bra att värma upp mitt enplanshus på 146 m2. Funkade även under de kalla dagarna i början på året (ca 5-10 minusgrader, minus 13 som kallast).

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: