Byggahus.se

Luftat element, vad gör jag nu?

1. A
    Medlem Nivå 4
    Hej!
    Har luftat element i min mors enplans-villa med källare.
    Kollade expansionskärlet innan och då var det ett tryck på 1,5.
    Stängde av värmepumpen, luktade elementen och ska nu dra igång allt igen.
    Trycket hade gått ner rejält, nästan noll men det antar jag är det normala efter luftning?
    Visst ökar jag trycket igen genom att släppa på mer vatten? Hade tryck på 1,5 innan men vad jag hört så räcker det med 1?
    Ska jag fylla på vatten innan jag drar igång pumpen, eller spelar det ingen roll?

Lite mer info, om det spelar roll.
    Slutet system
    Thermia Diplomat Optimum, bergvärme.

Tack på förhand,
    Anders

2. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17
    Fyll på till 1,5 först. Sedan pumpen.

• Laddar…
  3. A
    Medlem Nivå 4
    Tackar

4. A
    Medlem Nivå 4
    En liten fundering som jag fick nu på kvällen. Det är ju vattenburen värme i slutet system. På radiatorerna sitter det gamla termostater. Visst har dessa ingen "logik" mer än att den trycker in "pinnen" som öppnar eller stänger flödet beroende på hur man skruvar? Har sett att det finns smartare termostater som känner av rumstemp och jobbar utifrån den.
    Skitsmart, tänkte jag först men i det här huset med bergvärme och en bergvärmepump som slår på/av efter satt temeratur så är väl smarta termostater helt onödiga? Det är väl bara att öppna alla element på "fullt blås" så sköter bergvärmepumpen resten?
    Eller tänker jag fel?:D:thinking:

5. possum77
    Medlem Nivå 7
    Du tänker rätt. Öppna på ”fullt blås” och justera på pumpen. Blir det för varmt i något rum, tex sovrummet, så sänkt temperaturen där mha termostaten på elementet.

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Nivå 6
    Om det sitter en termostat så finns det egentligen en känselkropp som påverkas av värmen i rummet och som justerar pinnen lite grann. När man vrider på termostaten ställer man in mittläget som känselkroppen ska reglera kring.
    Men känselkroppens funktion brukar kunna avta med åren, så tillslut har man en simpel justerratt, som i din beskrivning av "ingen logik".

• Laddar…