Hejsan.

Jag har sökt i forumet på liknande trådar och märkt att de allra flesta fått hjälp.
Så jag började där att försöka hitta lösningen men inte riktigt vågat mig på.

Så jag postar här bilder på min golvvärme för att se om jag kan få samma experthjälp som de flesta andra :)

Vi bor i en villa där det är golvvärme på i stort sätt hela bottenvåningen.
4 slingor.

Förre ägaren har aldrig luftat golvvärmen och nu tycker jag att det är kalla fläckar lite här och där.
När jag för första gången gav mig på detta så lyckades fläckarna "flytta på sig" genom att ta loss termostathattarna. En tillfällig lösning i väntan på att jag skulle ta tag i problemet och lufta.
Instruktionsboken tycker jag inte säger någonting alls.

I huset finns bergvärme i källaren så vattnet tas därifrån, i skrubben där allt till golvvärmen sitter finns en cirkulationspump och slingorna.

Min fråga är som de flesta andra, hur skall jag göra och i vilken ordning skall det göras.
Fylls vatten på automatiskt från bergvärmen eller måste jag göra någonting själv?

• Thermotech golvvärme mottagare ICR 4 och synliga röranslutningar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fördelarskåp för golvvärme med termostatventiler, rör och cirkulationspump.
    Skapa konto
  • Golvvärmesystem med en cirkulationspump, kopparledningar och ventiler för att illustrera en fråga om luftning och underhåll.
    Skapa konto
Vad har du för bergvärmepump? Om trycket ät lågt måste man fyller på. Lägg upp en foto av pumpen.

L lostinsweden skrev:
Vad har du för bergvärmepump? Om trycket ät lågt måste man fyller på. Lägg upp en foto av pumpen.

• Broschyr och handböcker för Thermia värmepump med bild och skötselanvisningar.
    Skapa konto
Det verkar som det inte finns nån installatörsmanual tillgänglig. Du måste plocka bort panelen framme och foto inuti. Där ska det finnas en klocka som visar trycket.

L lostinsweden skrev:
Det verkar som det inte finns nån installatörsmanual tillgänglig. Du måste plocka bort panelen framme och foto inuti. Där ska det finnas en klocka som visar trycket.
Ingen aning om hur jag gör det men får försöka.

Det är inte denna som sitter över som är intressant?

Tror du endast att trycket behövs ökas/fylla på vatten istället för att lufta?

• Manometer på ett värmesystem visande lågt tryck, eventuell indikation på att vatten behöver fyllas på.
    Skapa konto
Väldigt högt tryck på manometern normalt ca 1 bar, din pump går på lägsta fart ser det som, ställ upp den på max, ställa lla termostater utom en på min. Då får du nog tryck på flödet / vattnet ) och ev. luft i den slingan kan gå ur, gör lika med dom andra.Sen har du en s,k, baypass ( röret mellan fördelarna på höger sida vid pumpen ) ovanpå så sitter det en plugg och under den en skruv för att ställa flödet över den. ska då dras i botten för att stänga ( håll koll hur många varv du vrider, så det blir lika senare . Bäst är att stänga av dom två kopparrör som kommer underifrån innan. så det inte kan spruta vatten, något kan komma men inte mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.