Byggahus.se

Lufta golvvärme

1. N
    Medlem · sjuhärads · 37 inlägg

Nicke_A

Medlem
    Hej

Är relativt nyinflyttad i ett hus med bergvärme samt golvvärme. Tycker mig få ut sämre värme ut i slingorna än förra vintern. (Flyttade in i jan 2018) och misstänker att jag kanske behöver lufta systemet.

Systemet på bottenvåningen ser ut såhär:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    InkedIMG_3044_LI1.jpg

Jag tänker att avluftning isf borde ske vid markering 1 och 2. på markering två (2) sitter det är lock med en fyrkantsbits på. Det som gör mig fundersam är just markering ett (1). Denna har inget lock alls.

Någon som kan guida mig hur jag går vidare för att lufta systemet?

Närbild på markering nr 1
    IMG_3046.jpg

Närbild på markering nr 2
    IMG_3045.jpg

2. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    Om du vill lufta av slingorna till max
    01 Stäng av cirkulationspumpen
    1 Stäng dom röda ventilerna
    2 Ställ ner alla termostater i rummen på 0 , då ska dom små indekeringarna på ställdonen gå ner , är då stänga
    3 Koppla en slang till koppling 1 som sedan går till en vattenkran Gardena eller lika går bra
    4 Koppla en slang till 2 som går lägges till avloppet Gardena eller lika går bra
    5 Ta bort ett ställdon närmast ventilerna , då blir den fullt öppen
    6 Sitter nog någon fyrkant eller skruv på höger sida om kopplingarna
    7 Öppna den som går till avloppet
    8 Öppna vattenkranen
    9 Öppna sakta den som sägs under 6
    10 Nu strömmar vattnet genom den första slingan och det kan ta ett litet tag innan ev luft är ute
    11 Vänta tills det ser bra ut
    12 Stäng den som markerats under 6 inget tryck (går bra att stänga av vattnet ) och sätt tillbaka ställdonet
    13 Sen tar du i tur och ordning slingorna från vänster enligt 5 till 12 på samma vis
    14 Starta crkulationspumpen
    15 Ställ upp termostaterna på rätt temp
    14 Garanterat ingen luft kvar i slingorna

• Laddar…
  3. N
    Medlem · sjuhärads · 37 inlägg

Nicke_A

Medlem
    Oj vilket svar! Detta ska testas. tack! Hur är sedan bästa sätt för att "trimma" in systemet för att hitta bästa kurva?

4. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    Vad du menar med kurva är väl utgående värme från panna/värmepump/shunt ställes så det mallar med utetempen , under dom sexkanter som sitter på den undre fördelaren finns det skruv/insex som flödet ställs med , som tumregel mäter man in och ut på en slinga , en diff ( Delta -T ) på ca 4 C och ställes flödet efter det , men för varje justering på en slinga så förändras dom andra Det blir många varv att gå , samt att det kan ta ett dygn innan systemet har hamnat i rätt läge .

5. N
    Medlem · jönköping · 60 inlägg

nerca

Medlem
    Som om det skiljer mer än 4C på in/ut, ska man dra åt (stänga) lite på "ut" slingan, är det så du menar?

6. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    Det med 4 C är en tumregel , ju mer flöde desto snabbare kommer returen tillbaka och diff blir mindre , vattnet hinner inte kallna , om du har 5 C så låt det vara och avvakta vad värmen blir

• Laddar…
  7. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 922 inlägg

useless

Lök.
    Har du för stor temperaturskillnad så kan det bli ojämn temperatur på golvet. För liten skillnad innebär att cirkulationspumpen drar mer ström och kan ge upphov till flödesljud.
    Så runt 4-6 grader brukar vara en bra avvägning.

• Laddar…
  8. N

nerca

Medlem

Jag mätte alla in/ut på alla slingor och jag ligger mellan 1,5-3 grader skillnad. Är detta bra eller dåligt?

Ska sägas att vissa slingor är strypta..

9. T
    Medlem · 2 655 inlägg

TotalControl

Medlem
    Om du får du tillbaka varmt vatten till din bergvärmepump som inte har fått avgett (kylts av) någon värme (lågt delta) så påverkar det driftsekonomin negativt. Om man nu bryr sig om det.

• Laddar…
  10. N

nerca

Medlem
    Jag har fjärrvärme, så det innebär att jag ska ligga mellan 4-6 grader skillnad för att få det mest optimalt och ekonomiskt, eller uppfattar jag det hela fel?

11. N

nerca

Medlem
    Notering, i december månad förbrukade jag ca 1700kwh, en villa på 140kvadrat. Rumstempen låg mellan 23-24 i alla rum. Låter detta för dyrt eller lågt?

12. T
    Medlem · 2 655 inlägg

TotalControl

Medlem
    Beror på hur fjärrvärmebolaget debiterar. Om de tar extra tariff på flöde så är ju så högt delta som möjligt utan att komforten äventyras att föredra. Om inget extra för flöde och bara effektdebiteringen då kvittar det hur du kör. Huset ska ju ha sitt så att säga. Hur varmt vatten man använder kvittar för kostnaden, .

Redigerat 16 jan 2019 20:35
  13. T
    Medlem · 2 655 inlägg

TotalControl

Medlem
    Beror på många parametrar. Vart huset står är en stor sådan. Hur kallt ni har haft.
    Men låter inte mycket om det är bara för värme/Varmvatten.

14. N

nerca

Medlem
    Varit runt 0 grader (+- 5 grader vissa dagar)
    Detta är då för både värme och varmvatten. Ska jag låta differense vara då eller ska jag jaga 4-6 grader diff?

15. J
    Bannad · 1 216 inlägg
    Ca 4 C är bra , 1,5 C så går det lite för sakta , det blir kallt i slutet av slingan , hur mycket C knuffar du ut

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.