Tjenare gott folk.
Jo, som rubriken lyder.. Vi får lufta elementet någon gång per vecka i övervåningen :S
Bor i en 40tals villa med vedpanna (öppet system), bottenvåningen har vi aldrig haft problem med.
När vi flyttade in i somras så körde vi på elpatron bara för att få lite varmvatten till hygien då huset var såpass varmt att vi aldrig körde ut någon värme till elementen, så detta uppdagades först mot hösten när vi stängde av elpatronerna och började elda.

Jag trodde jag hade hittat felet då det började droppa vatten från ventilen som man fyller vatten i värmesystemet med. Jag bytte den, fylde på vatten tills det började rinna ut och luftade alla element noga. Men till min besvikelse så började elementen på övervåningen låta igen efter en vecka... *suck*
Har sökt noga efter läckage men hittar inget någonstans, så min slutsats är att det måste suga in luft någonstans, men hur kan man se vart den gör de? Vilka felsökningar kan man göra och hur gör man dem? Vi låter sällan tanken gå under 50 grader, men visst tappar systemet tryck när elementen får in luft..

Pannan har börjat koka någon gång när man varit slarvig och glömt vrida över till stora ackumulatortanken (har en liten tank som ligger ovanpå vedpannan och en större som står bredvid), så jag antog att det blev en massa luft i systemet av de. Men nu var det några månader sen sist tanken började koka så det kan inte vara av den anledningen..
Nu har luftningen blivit en vanesak så man gör det på rutin. Jag har fått byta 2 termostater på nedervåningen då dem gamla 40tals mma ventilerna sprack, men jag är inte så sugen på att byta alla termostater för att det kanske kan vara lösningen.

Lägger upp lite bilder som referens om det kan vara till hjälp.

• Gammal panna i smutsigt, rörigt utrymme med skräp på golvet och sladdar på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett undanskymt rum med bild på barn, skor, skräp och synliga konstruktionsdetaljer.
    Skapa konto
  • Gammal panna med rör och mätare, placerad i ett skrubb-liknande utrymme.
    Skapa konto
Öppet system, ett kärl på vinden och vedpanna. då är det läge för luft i systemet och den hamnar högst upp. Du säger fyller på , Ajabaja då kommer med syre in och ska kokas bort. Var är röret för kärlet kopplat, på panntopp eller framledning. Då det är ett öppet system så är nog manometern på ca 0,5 bar och normalt, hur långt ner går den, när du tänker att nu måste jag fylla.

• Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Brukar få fylla på när jag ska lufta. Annars får jag bara ut en del av luften, så jag fyller på så trycket ökar vilket gör att jag får ut all luft tills jag får en jämn vattenstråle ur luftningsventilen.
Manometern är stabil på 6 MVP men sjunker när jag luftar.

Båda tankarna har en separata ledningar direkt från pannan, den till stora tanken drivs med egen pump.
Ledningar fråntankarna ansluts till en ledning som går igenom shunten till pumpen och ut till huset.

Redigerat:
Nu har jag provtryckt systemet. Allt håller tätt, jag trodde först att det kunna läcka vatten ut i förbränningen. Men så är det alltså inte.

Nu finns det bara en logisk förklaring kvar.. kan jag ha för litet expansionskärl? När vi eldar upp systemet till 85-90 grader så expanderar vattnet, när det sen kallnar så töms expansionskärlet och drar ner luft i höjd med golvnivå på övervåningen (därav att det vara är övervåningen element vi har behövt lufta). Pumparna nere i källaren driver denna luften ner i ackumulatortankarna, när vi sen eldar så har vi luftfickor som hjälper till att trycka ut vatten genom skallerröret när vattnet expanderar på nytt. Tillslut har det gått så långt att dessa luftfickor har puttat ut en helv kubik vatten.

Lilla ackumulatortanken är på 175liter, stora ligger på 1.3 kubik och ca 100 liter som cirkulerar i element och ledningar. Så vi höftar till 1.6 kubik vatten totalt. Expansionskärlet rymmer ca 50 liter.

Så jag kommer förmodligen behöva byta till ett 80-100 liters kärl för att klara Vattnets expansion.
Men hur ska jag kunna lufta pannan och ackumulatortanken?! Det finns 2 ventiler (en på pannan och en på stora ackumulatortanken) men båda är i botten vid golvet. Ingen ventil att kunna lufta eller släppa ut vatten högre upp på varken vedpannan eller ackumilatortanken vad jag kan se.

Vad bra jag kan stava märker jag... aja så blir det när vi män ska göra 3 saker samtidigt 😂

Men jag rev bort isoleringen innan provrryckningen för att göra en okulärbesiktning av tanken, hade inte förvånat mig att det skulle funnits en brunn som tog upp ev läckande vatten under tanken, men tack och lov så är allt intakt. Såhär der den ut. Enda ventilen som finns är i botten.

• Stor rostig tank i källare med synlig bottenventil och omkringliggande rörmokeri och isolering.
    Skapa konto
Har löst frågan i detta.

2 stora faktorer spelar in här:

1: expansionskärlet är 30liter för litet.
2: det finns ingen möjlighet att lufta systemet vid pannan/tanken i källaren.

Detta innebär att när vattnet expanderar så rinner det ut genom det öppna systemet. När vattnet kyls ner och minskar i volym så sjunker vattennivån såpass mycket att vattennivån hamnar i höjd med golvet på övervåningen (därav att det bara är elementen på övervåningen som behöver luftas). När det sen blir kvar luft i systemet så samlas luften i acutanken, när jag fyller på med mer vatten så kommer luften skapa övertryck på vattnet som finns i systemet ovanför pannan. Så det blir en ond cirkel av det hela..
För att undvika detta utan att riva och byta ut delar så får vattnet inte understiga 45° och inte överstiga 95°. För att få detta möjligt under vinterns kallaste månader så har vi installerat en regulator till elpatronerna som kommer hålla vattnet minst 50°. Tidigare kunde vattnet vara nere på 15° innan vi eldade upp tanken till maxtemp. Efter några månader med denna idioti så kan ni förstå hur mycket luft som systemet har i sig och hur mycket ved och värme som gått förlorat helt i onödan.. för att undvika att elpatronerna ska gå allt för mycket så kommer vi elda mindre men oftare efter förmågan med jobb och allt. Jaa... ibland får man bara lära sig den hårda vägen.
Självklart kommer vi uppgradera vedpannan och hela värmesystemet när vi har ekonomin till det. 😃 Men nu hoppas vi på en bekvämare vinter där man slipper somna i en bastu och vakna i ett kylskåp.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.