haloj
byggt pool /garage/ uterum värmare av en luft vatten panna tog utedelen kondensorn cirkpump elektronik mm.som värmt vatten mot en 500 l ack tank som växlat över värme till poolen via än värmeväxlare i titan.
har funkat klockrent i flera år. men härom veckan så blev de kortslutning med en poff o rök
så inte värt o felsöka köpa delar.
så nu till frågan ute delen matas med fas nolla o jord samt en styrkabel nån som vet vad styrkabeln gör 240 till o från eller 0 till 10 v eller ?

• En uppsättning värme- och cirkulationssystem för en pool med ackumulatortank, cirkulationspump och kopparledningar i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Försök att lägga lite mer energi på din fråga om du vill ha ett svar.

• Gilla
michael öhrström
  • Laddar…
Kul att ett svar som inte besvarade frågan överhuvud taget är det bästa svaret.

• Gilla
DonPablo och 2 till
  • Laddar…
Klurat som tusan hur jag ska utveckla frågan,med mera energi ,watt eller ampere men gått bet
Tänk va lätt om man mätt lite innan den svimmade ....

Du kan ju börja med att tala om vad det är för fabrikat och modell på prylarna.

Ahh ni menar så,antog att dom flesta hade lika. iom dom jag sett gammal som ny luft/vatten luft/luft mm har haft en fyrledare till ute delen

• Närbild av Mitsubishi Electric luftvärmepump med logotyper och Mr. Slim Power Inverter R410A klistermärken.
    Skapa konto
  • Märkesetikett på en Mitsubishi luftkonditioneringsenhet som visar modell och specifikationer.
    Skapa konto
Behövs de nån mera info från mig till den sammlade kompetensen på detta forum. ..?

Är det resterna av den gamla innedelen som står där i hörnet?

Yes de är den o kondensorn samt cirkpump som är kvar från pannan.( fast cirk pumpen gick sönder o köpt en ny )

Varje tillverkare har sin egna unika kommunikationslösning mellan inne/utedel så det går inte att byta mot vad som helst.

Kanske går att byta ut det som gått sönder eller byta alltihop.

Du kan ta i princip vilken VP luft/vatten som helst då du kör mot en tank, blir då en ON/OFF och troligtvis var den gamla det fast det står inverter på på den. Startade och stoppade på vissa temperaturer i tanken Det med att växla mellan hus och pool är inte svår att få ihop.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Ok mellan pool o uterum mm funkar det i dag med magnet ventiler temostat.
Vill ju köra ute delen mot acc tanken till max ca 55 grader o sen kanske starta igen vid kanske 45 eller nåt
Är de så enkelt mata styrkabeln med 240 v eller nåt = på o att resten av funktioner typ avfrostning mm sitter i ute delen ?

alm82 Andreas La Motte skrev:
Varje tillverkare har sin egna unika kommunikationslösning mellan inne/utedel så det går inte att byta mot vad som helst.

Kanske går att byta ut det som gått sönder eller byta alltihop.
Menar du att de är nån form av digital komunikation mellan ute samt inne delen eller analogt?

Dom flesta VP L/V kan gå ON/OFF sen är det bara när dom ska värma huset efter utekurva som det ska till en styrning. Så det med 4 tampar och jord är 230 matning till den och dom andra styrning. Nu vet jag inte hur den styrningen är, men min VP berg styrs bara med tempen i en tank, mycket simpelt och enkel styrning. Dom nya nu kan ge högre temp men då får kompressorn snurra hårdare och det sliter på den. Kolla in lite på olika och fråga hur det går att köra ON/OFF . Troligtvis kommer ett svar , att det ska du inte göra för det inte bra för verkningsgraden. Men till poolen är det bara max som gäller och inte 100 Hz på kompressorn.En styrning kostar skjortan och den har du inte användning för, då det är mot tank och uttag värme tas därifrån.
Du ska ju inte köpa allt utan använda det du har.

Tack för svaret låter som du har koll på detta
En enkel på o av med nån termostat o dyligt låter bra är ju en massa jox i stryrningen till gammla pannan jag inte behöver tex legionella skyddet för tappvarmvatten mm mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.