Vi köpte i somras vårt fina hus, ca 160kvm plus en lägenhet som vi hyr ut, ca 50kvm och sen garageyta till det på ca 25kvm, garaget håller vi runt ca 13-14 grader, huset runt 21-22 grader.
Grejen är den att vi konsumerar ca 100-120kwh per dygn, utetemperatur runt 2-5 grader. Vi har självdrag och golvvärme på nedan våning och element på ovan.
Grundhuset är ca 75kvm från -65 men sen tillbyggt i omgångar.
En elpatron är till så gott som igång hela tiden och ibland även två.
Vi har en elva år gammal Nibe ACVM 270 och en 10kw utedel.
Min tanke är att pumpen inte räcker till alternativ inte leverera det den ska. När den sattes på plats var huset mindre.
Vad hade ni gjort, byta ut till större modernare pump. Ska en större värmepump klara detta hus under de förutsättningar jag angett utan tillsatts värme?
Tack på förhand för all hjälp vi kan få!
Grejen är den att vi konsumerar ca 100-120kwh per dygn, utetemperatur runt 2-5 grader. Vi har självdrag och golvvärme på nedan våning och element på ovan.
Grundhuset är ca 75kvm från -65 men sen tillbyggt i omgångar.
En elpatron är till så gott som igång hela tiden och ibland även två.
Vi har en elva år gammal Nibe ACVM 270 och en 10kw utedel.
Min tanke är att pumpen inte räcker till alternativ inte leverera det den ska. När den sattes på plats var huset mindre.
Vad hade ni gjort, byta ut till större modernare pump. Ska en större värmepump klara detta hus under de förutsättningar jag angett utan tillsatts värme?
Tack på förhand för all hjälp vi kan få!
Tjena,
Oj, det var ingen nådig förbrukning med den milda yttertemperaturen, särskilt inte om man bor i södra Sverige (4)!
Är det 160 + 50 + 25 kvm, eller räknas 50 in i 160?
En släkting hade tidigare luft/vatten i 200 kvm och det fungerade fint (hus med övervåning, nya fönster och dörrar). Numera gått över till tråkig fjärrvärme..
Vad har du för inställningar i menyn?
Oj, det var ingen nådig förbrukning med den milda yttertemperaturen, särskilt inte om man bor i södra Sverige (4)!
Är det 160 + 50 + 25 kvm, eller räknas 50 in i 160?
En släkting hade tidigare luft/vatten i 200 kvm och det fungerade fint (hus med övervåning, nya fönster och dörrar). Numera gått över till tråkig fjärrvärme..
Vad har du för inställningar i menyn?
Måste du ha värme i garaget?T Thomas Jönsson skrev:
Det går att stänga av elpatron, har du försökt?
Annars är det väl så att du är rökt tills du fixar pumpen, för den borde klara det lätt..
Nja nej behöver inte ha värme i garaget men tänker det är bra för saker som förvaras där att det inte blir alltför kallt.D Dilato skrev:
Elpatroner var bortkopplade och då blir klarar inte pumpen hålla huset varmt. Du ger mig lite svaret här, pumpen borde klara det.
Frågan är då är den 11år gamla pumpen ska bytas ut mot 14kw och på sikt en bättre investering än att laga den vi har, om nu en 10kw pump ska klara det.
Den låter galet illa med så något måste definitivt göras snarast.
Tack för svar
Väldigt intressant reportage. Har nu planerat byte av system nästa fredag och hoppas på rätt val. Väldigt bra möte i veckan och han försökte inte sälja in en för stor värmepump, snarare tvärtom och uppskattar det.
Det blev Mitsubishi PUZ-WM112YAA ute del och inne EHPT20X-YN9D, men tanke på klippet jag delade och att vårt hus inte är lika modernt och effektivt så tror jag vi landat rätt med kapacitet.
En annan säljare ville jag skulle ha den strösta på 14kw och glad i det vi landat in.
Uppdaterar om ca 10 dagar med elkonsumtion per dag. Nu är det ca 120kwh dagligen och tillskott värme så gott som hela tiden.
Håll tummarna
Det blev Mitsubishi PUZ-WM112YAA ute del och inne EHPT20X-YN9D, men tanke på klippet jag delade och att vårt hus inte är lika modernt och effektivt så tror jag vi landat rätt med kapacitet.
En annan säljare ville jag skulle ha den strösta på 14kw och glad i det vi landat in.
Uppdaterar om ca 10 dagar med elkonsumtion per dag. Nu är det ca 120kwh dagligen och tillskott värme så gott som hela tiden.
Håll tummarna
Låter som ett bra val, det är garanterat något som strular med nuvarande anläggning. Hoppas det blir en märkbar skillnad direkt efter bytet.
Efter att fått in ny värmepump så kan jag konstatera att rätt beslut fattades. Ca 40kwh lägre drift o v ligger runt 60kwh per dygn nu med 22-23 grader. Ventilation i krypgrunden en extra varmvattenberedare i lght som vi hyr ut och direkt verkande el i ett förråd, ca 10 kWh per dygn för det. Med hjälp av Deltaco’s mätare och styrbara kontakter så har vi fått koll på vad vi konsumerar i vanliga vägguttag. Kan varmt rekommendera Deltaco för att styra era vägguttag med timer och samtidigt mäta förbrukningen. Superbra app och överblick
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Placering av luft vatten värmepump
Värmepumpar -
Tips på fir i Stockholm för byte till ny Luft/Vatten värmepump
Värme allmänt -
Utvärdering av Offererade Luft/vatten värmepumpar
Värmepumpar -
R290 Luft-Vatten värmepump.
Värmepumpar -
Hur lång får en kollektorslang till en luft-vattenvärmepump vara