Byggahus.se

Luft / Vatten Värmepump

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hejsan Alla!

Nu när värmen kommit tillbaka kanske detta är helt fel tid att fråga men, va fan..
    =)

Har hus 180 kvm.
    Övervåning Vattenburna element
    Undervåning Golvvärme.(vattenburet)

Vad rekommenderar ni för Luft/vatten system.

Huset är nytt, så jag har inga bef. expantionskärl eller dyl.

Kikat lite på Daikin Altherma, men ja... jag vet inte.. ett annat alternativ är InWest´s modell.

2. C
    Anonym
    På budgetnivå menar du? Annars är det väl en större Nibe eller IVT som gäller. Beror på hur det är isolerat och sådär också, ju.

3. B
    Medlem Nivå 9
    Nibe och IVT ligger efter i prestanda både vad gäller effekt , bullernivå och COP. De är dessutom på tok för dyra.
    Kolla www.energisparnord.se

4. S
    Medlem Nivå 1
    Intressant!
    Ska genast kika!

5. S
    Medlem Nivå 1
    Budget och budget.. sålänge det handlar om någolunda bra grejor, som Scrollkompressor och så, så har jag inget emot att kika på billigare alternativ
    :D

6. H
    Bannad Nivå 7
    Daikin Altherma är inget dåligt alternativ. Bättre COP värde än de äldre konstruktionerna.

7. H
    Medlem Nivå 1
    Jag bytte till ctc i oktober 06, och är ruskigt nöjd! Gammalt hus som tidigare drog 4 kubik olja/år, nu värmer jag mina 300 kvm för ca 12000/år. Den bara går som en klocka, 4 pers i huset och aldrig dåligt med varmvatten heller, jämn och bra värme som sköter sig själv.

8. M
    Medlem Nivå 1
    Kan gladerligen rekomendera Daikin´s Altherma.
    Enkel att installera och sköta. Sen är det en inverterpump vilket innebär att den öser på efter last. Har för mig att en i mellanklassen (ca. 9 kW) lämnar ca. 4,5 kW vid -20. Det är rätt bra då verkningsgrader faller med utetemp.

9. H
    Medlem Nivå 1
    någon som har erfarenhet av thermia?

10. K
    Medlem Nivå 3
    Har du någon affärsrelation till dem? Om inte, vad grundar du rekommendationen på?

Missförstå inte detta som ett påhopp, jag vill bara veta lite mer om tipset.

11. S
    Medlem Nivå 7
    Har du någon erfarenhet av denna produkt ?
    Finns det några oberoende tester ?
    Vad lämnas för garantier / försäkringar ?

Var är produkterna tillverkade ? Kina ?

12. Overlander
    Medlem Nivå 5
    Har precis instaleratt en nibe split verkar vara en mycket bra maskin. Ute delen är en tillverkad av mitsubishi hevy industries.