Hej,
Jag har ett nybyggt garage som jag isolerat. Funderar nu på att köpa till en luft-luftvärmepump som uppvärmning, det jag är ute efter är underhållsvärme 8-10 grader. Det jag funderar på är dock om den ska placeras i garage eller förrådsdelen (se bild).
Min första tanke var att placera den i garaget ("så gör ju alla andra"), men frågan är om det inte är bättre med förrådsdelen, och att då ha ca 15 grader året om? Fördelar:
* Spillvärme lär gå ut i garagedelen så den håller sig över 0 grader
* Det är lätt att dra på värme om man vill använda förrådsdelen som gym eller liknande i framtiden.
Idéer tankar och åsikter tas tacksamt emot
Jag har ett nybyggt garage som jag isolerat. Funderar nu på att köpa till en luft-luftvärmepump som uppvärmning, det jag är ute efter är underhållsvärme 8-10 grader. Det jag funderar på är dock om den ska placeras i garage eller förrådsdelen (se bild).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första tanke var att placera den i garaget ("så gör ju alla andra"), men frågan är om det inte är bättre med förrådsdelen, och att då ha ca 15 grader året om? Fördelar:
* Spillvärme lär gå ut i garagedelen så den håller sig över 0 grader
* Det är lätt att dra på värme om man vill använda förrådsdelen som gym eller liknande i framtiden.
Idéer tankar och åsikter tas tacksamt emot
Jag har ett garage som är uppdelat nästan som på bilden. Har LLVP i garageutrymmet som enda värmekälla och dörren öppen emellan. Har värmen inställd på 20 grader och det håller mellan 17-20 grader i hela utrymmet beroende på årstid. Har haft det såhär sedan 2009 och det är endast en vinter jag var tvungen sätta igång en byggfläkt några enstaka dygn för att det var närmare -30 grader utomhus. Hade tankar på att sätta in ett element som stödvärme på väggen mitt emot värmepumpen men det har som aldrig blivit av (elementet är införskaffat).
Kan tilläggas att plattan är oisolerad, 165mm i vägg, 200mm i tak, vi bor i Västerbotten och har bara värmen på mellan Okt-Maj.
Kan tilläggas att plattan är oisolerad, 165mm i vägg, 200mm i tak, vi bor i Västerbotten och har bara värmen på mellan Okt-Maj.
Redigerat:
Oj, det avgör ju saken. Bor i Närke så det är ju en bra bit söderut. Något mindre isolering iofs, men ska å andra sidan bara ha 8-12 grader året om.
Blir nog LLVP i garaget och konvektorelement i förrådet för de fåtal gånger man kanske vill upp på ett löpband eller liknande.
Blir nog LLVP i garaget och konvektorelement i förrådet för de fåtal gånger man kanske vill upp på ett löpband eller liknande.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Oo väldigt likt garaget jag tänker bygga, hur mycket isolering har du?
Ett alternativ skulle kunna vara att sätta en fläkt i väggen mellan förråd och garage som flyttar lite varmluft?
Ett alternativ skulle kunna vara att sätta en fläkt i väggen mellan förråd och garage som flyttar lite varmluft?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Med öppen dörr mellan garaget och förrådet kan man skruva upp en lite nedtrimmad bordsfläkt uppe på väggen som trycker varmluften genom dörröppningen i den riktning man önskar. Skillnaden märks mer ju kallare det är ute.
Johannes: Jag har 120 mm i väggarna 120+50 på vinden. Nu har jag ett superbilligt konvektorelement med fläkt (2000W) som klarar av att hålla hela lokalen runt 7 grader när det är -5 ute. Ska tilläggas att jag inte har diffussionsspärr i väggar/tak (däremot OSB+gips överallt med överlappande skarvar) samt att jag tror att porten kan justeras lite bättre (misstänker att det drar mer kring den än nödvändigt).
Jag läste någonstans att om man har 120 mm isolering i väggarna är allt över 160 mm på vinden överflödigt då det endast ger en marginell besparing i W/m2 värme som behövs.
Jag läste någonstans att om man har 120 mm isolering i väggarna är allt över 160 mm på vinden överflödigt då det endast ger en marginell besparing i W/m2 värme som behövs.
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Det ger samma besparing oavsett vad du har i väggarna. Men visst är det bättre att ha jämnare tjocklek runt om för bästa besparing per isoleringsvolym
Besparingen är inte linjär utan logaritmisk. De första 120 mm är kraftigt besparande, sedan planar kurvan ut. Hade jag satsat på fullisolerat (160+ mm i väggarna) hade jag haft 300+ mm på vinden samt en diffussionsspärr och kring 20 grader året om.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden