Byggahus.se

Luft/luft-värmepumpar – här är de bästa

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    En luft/luftvärmepump kan vara en bra investering som komplement till andra värmekällor i huset. Men vilken värmepump bör du satsa på? Vi har jämfört produkter, testresultat och omdömen – och valt ut fyra intressanta modeller.

Du kan läsa artikeln här: Luft/luft-värmepumpar – här är de bästa

• Laddar…
  2. Garningen
    Husägare Nivå 5
  3. M
    Anonym
    Ja FH25/35 är extremt prisvärda och pålitliga. Nya Panasonic vill ja inte ta i. De gamla var faktiskt bättre. Just nu har dom jätteproblem med spolen till expansionsventilen som i sin tur pajar hela kortet i utedelen. Riktigt dåligt att kortet inte klarar en felande komponent utan att explodera. Har man tur slutar den bara funka men ibland blir det kortis o släcker hela huset om den sitter på JFB.

4. M
    Medlem Nivå 3
    Vi har en Fujitsu 09 slim i sommarhuset vilket vi använder året om. Fungerar hur bra som helst. Vi har kombinerat denna med Sensibo fjärrstyrning som är klart bättre än deras egna. Underbart att den slår på sig då vi tex är 8 kilometer från huset. Köpte pumpen hos Polarpumpen och där kommer jag aldrig köpa en pump igen.

5. M
    Anonym
    Den Fujitsun är sällan problem med. Utedelen kan ha ett högt ljud från kompressorn vid hög belastning men normalt sett är den relativt tyst.

Vad har du för erfarenhet av polarpumpen?

6. M
    Medlem Nivå 3
    Erfarenhet av Polarpumpen - Glada unga killar som var alleles för pigga på att sälja och lova gröna skogar. Det handlade om leveranstid och installation framför allt men även löfte om rabatt på tillbehör vid senare köp som dom inte ville stå för (trots att dom spelar in samtalen). Man lovade installation vid en tidpunkt men då mail kom från installatören var det en helt annan tid som gällde - 3 veckor senare än utlovat. Då jag ringde och påpekade detta var den jag pratade med oerhört snorkig och jag fick känslan att det är mitt fel. Sådant irriterar mig, som annars är en lugn typ, så jag berättade vad jag tyckte om det. Då får jag svordomar i örat och luren läggs på. Det fick bli ett samtal till deras VD, som inte var lätt att hitta, som svarade i sin telefon på något möte men återkom. Jag ställde lite krav på VD´n som skulle prata med sin personal, dagen efter kom samtal från honom där han bad om ursäkt och hade ordnat en installatör som skulle komma med en veckas fördröjning. Den installatör som sedan kom berättade för mig att han inte gör så många jobb åt Polarpumpen för att han inte tycker om deras villkor eftersom förtjänsterna krympt. Han menade att han helt enkelt inte kan göra så bra jobb som han vill.

7. M
    Medlem Nivå 3
    Håller med om att ljudnivån kan vara lite hög på utedelen. Det har jag löst genom att lägga vanlig runt om vilket gjort att den är helt okay.

• Laddar…
  8. Nybergzzz
    Medlem Nivå 6
    Har en ln35 hero. Tkr de är dåligt att ni ej tar med den då den är prisvärd och fått bra recensioner

9. M
    Anonym
    Så är det ju. Installatören får en liten del av den redan låga installationskostnaden. Då ska material och bilkörning ingå. För att tjäna något krävs då att man sätter 2-3 pumpar per dag och då får man gena i kurvorna för att hinna. Provtryck med kvävgas och evakuering med micronmätare är bara att glömma. På med gasen o se om de pyser nånstans. Klart! Nästa!

10. M
    Medlem Nivå 3
    För min del är det viktigare med en god relation till installatören i det fall något händer. Därav är Polarpumpen inte ett alternativ för mig den dagen det är dags nästa gång.

11. G
    Anonym
    Helt ofattbart att ni gör ett test utan att ta med Mitsubishi. Är ni köpta av de övriga eller?

12. S
    Medlem · Nivå 4
    Jag håller med Geno. Mitsubishi har ju tidigare varit rätt ensamma om bra tysta pumpar som ger hög effekt ända ned till -25 grader. Har själv två sådana i var sitt fritidshus. Måste nog tyvärr byta ut den ena snarast då den har pajat. Men det får man ta efter 10 år.
    Vore det inte rimligt med åtminstone en översiktlig beskrivning av deras motsvarighet till de fyra ni har tagit upp??

13. C
    Anonym
    Kan verkligen inte heller förstå att inte Mitsubishi ens är med i testet. Jag installerade två större modeller ifrån Mitsubishi och är sjukt nöjd med det valet. Mycket av val av pump var ifrån tre olika installatörer som rekommenderade dem inte för att de var billigast utan för tillförlitlighet och prestanda.

14. G
    Medlem Nivå 1
    Mitsubishi gör de bästa pumparna i mitt tycke. Om jag ska rekommendera en pump till någon jag känner eller till mig själv så blir det en Mitsubishi Electric, inte Mitsubishi Heavy då det är helt andra pumpar. Vill man sälja med bäst marginal så säljer man på kunden en Daikin. Mitsubishi tjänar man minst på att sälja men det har man igen på garantiåtaganden och kundnöjdhet.

15. J
    Medlem Nivå 6
    Har du någon källhänvisning på det här?
    Jag googlade en del och hittar spontant inga larmrapporter om det här på nätet

Efter närmare 17 år med min Panasonic E9 så har den fått lite intermittenta problem med avfrostningen, allt pekar på att det är 4-vägsventilen som "hänger" sig ibland. Eftersom jag är supernöjd med min Panasonic E9 kollade jag i helgen på en ny Panasonic och hittade en lämplig ersättare, NZ25TKE typ knappt 14.000 installerad och körklar på 20grader.se.

Men om du nu säger att dom bara är skit numera, så är jag klart intresserad att få lite mera källfakta. Är det här ett vanligt fel på deras nya pumpar vill man ju inte köpa en högriskpump.

Någon annan som är i branschen som samtycker med "Malmen2"?

Du verkar vara i branchen, kanske det är en Mitsubishi FH25 som jag ska satsa på istället för Panasonic ...

Redigerat 28 jan 2019 17:53