Min far har köpt sig en liten stuga där det finns en i princip helt ny Whirlpool pump. Då stugan kommer vara tom större delen av vintern så vill vi hålla temperaturen på ett minimum.
Vi ställer in lägsta möjliga temperatur (16), och sätter den på värme samt auto fläkt.
Nu visar det sig att pumpen gärna drar igång och sprider värme trots att det är över 20 grader i stugan. När vi kollade genom 6th sense appen så rapporterar pumpen själv att det är 24 grader. Ändå börjar den sprida värme.
Som jag förstått det så kan pumpen gå igång för att cirkulera luft, men den borde väl då göra det med luft som inte är ännu varmare än 24 grader. Framförallt inte när pumpen är inställd på 16.
Leverantören säger att det är normalt och att det beror på att pumpen är väldigt "effektiv". I mina öron låter det väldigt ineffektivt att skicka in varm luft när det inte behövs. Jag trodde naivt att pumpen aldrig skulle gå om det var varmare än 16 grader.
Är detta verkligen normalt och avsett beteende från pumpen? Ska man behöva köpa en extra termostat för att styra eluttaget till pumpen för att inte slösa värme?
Jag har liknande problem i mitt gästhus, sitter en Panasonic där som jag vill köra 8c underhållsvärme med och den värmer nog upp till 14-16c. Problemet är att huset är mkt dåligt isolerat i väggarna och termostaten sitter i maskinen mot väggen bak. I dessa fall producerar ofta pumparna övervärme pga att termostaten känner av kylan från den dåligt isolerade väggen istället för rummet. Har inte gjort det än, men det skall vara ganska lätt att förlänga termostaten eller löda lite och byta till en extern som man placerar bättre.