Hej!

vi är ute efter en Luft Luftvärmepump för att primärt kyla vår övervåning. Som är på C:a 40kvm. Hela huset ligger på 126kvm tot. Jag har fått lite offerter på en del pumpar av lokala firmor här i Gävle. Men har lite beslutsångest kring vilken modell man skall välja.
Saker som Wi-Fi styrning är bara en bonus om det ingår, inget jag prioriterar före kvalité. Enligt specarna är 25 pumparna rätt likvärdiga, 35 blir ju strået större, men vi kanske klarar oss på en 25?

jag har fastnat för dessa 4 offerter:

Panasonic CZ25WKE - 16 900:- inkl. Installation.
Panasonic CZ35WKE - 18 000:- inkl. Installation.
Thermia Aura S2 - 17 900:- inkl. Installation.
Daikin Caldo II R25 - 16 995:- inkl. Installation.

samtliga offerter utgår från inkluderat ROT avdrag.

någon med lite erfarenhet i ämnet som skulle råda i frågan. Jag är okunnig om vilka ”märken” som är prisvärda och vilka som inte är.

//Linus

Ni bör klara er med en "25"-modell. I Sverige blir det ju alltid lite svalare på kvällen och natten så det krävs inte så hög kyleffekt och elförbrukningen för kylning blir ganska låg. Använd helst persienner dagtid för att hålla solstrålarna ute. Panasonic och Daikin är välkända kvalitetsfabrikat. Thermia Aura känner jag inte till men kanske är det en Samsung-klon?? Inte så bra alls i så fall när det gäller värmepumpar.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ni bör klara er med en "25"-modell. I Sverige blir det ju alltid lite svalare på kvällen och natten så det krävs inte så hög kyleffekt och elförbrukningen för kylning blir ganska låg. Använd helst persienner dagtid för att hålla solstrålarna ute. Panasonic och Daikin är välkända kvalitetsfabrikat. Thermia Aura känner jag inte till men kanske är det en Samsung-klon?? Inte så bra alls i så fall när det gäller värmepumpar.
Tack för ett koncist svar. Verkar som det lutar åt en Panasonic då, firman som säljer och monterar dom ligger närmast och jag ser det som en bra trygghet om problem uppstår också. Angående att thermia skulle vara en Samsung klon, det har jag läst någonstans, för den har samma specifikation som deras Nordic serie.

Jag har 25 på övervåningen (70m2) och 35 på nedervåningen (100m2), funkar galant.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Men det räcker med en på övervåningen för att kyla hela huset men det tar lång tid innan kylan har spridit sig.

Onekligen så låter det ju som en 25:à räcker gott och väl. Kan tillägga att jag fått en offert på en Daikin Sensira 35, men den står som ”luftkonditionering” i offerten och är betydligt billigare, 14 900:- inkl. Installation. Vad är det jag missar här?

Bästa svaret

Finns en mängd olika modeller i lägre prisklasser om man bara vill ha kyla. De brukar vara modeller gjorda för sydeuropa och som säljs i stora volymer men de har ofta sämre verkningsgrad och ger normalt väldigt dåligt med värme i nordiskt vinterklimat om de ens fungerar då. Jämför storlekar på ute- och innerdelar och vikten på desamma, kyl- och värmekapaciteter, EER och COP osv. Panasonic CZ är en bra allround budgetmodell.

• Gilla
Linus91
  • Laddar…
Vi har haft en Panasonic HZ9 (nuvarande HZ25) sedan 2017 som kyler hela bottenvåningen på 102m² och det gör den utan minsta bekymmer.
Första dygnet kan den få jobba på lite men sen ligger den och förbrukar ett par hundra watt per timme. Töntigt billigt att kyla en hel sommar.

I 8år använde vi en mobil AC i sovrummet och det är rena pisset mot att kyla med en luftvärmepump.
För att styra kylan dit ni vill ha den använd en fläkt på stativ. Jag köpte en Xiaomi mi fan pro förra året. Appstyrd som även går på batteri om man vill. Alltså den är ljudlös på låg hastighet men flyttar ändå mycket luft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.