Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Luft luft värmepump, ingen värme

1. D
    Medlem · Stockholm · 418 inlägg

Daniel__s

Medlem
    Hej,

Vakna igår och skulle sätta på kaffebryggaren, säkringen gick då och på samma grupp sitter min luft luft värmepump. Bytte säkring men nu fungerar inte pumpen som den ska. Det kommer inge värme från utedelen.
    Jag startar pumpen som vanligt, innerdelen går igång samt utedelen, men innerdelen går på lågvarv typ som om den väntar på att det ska komma värme från utedelen.

Utedelen går som vanligt men den verkar inte leverera något. har kollat alla glassäkringar både på innerdelen samt utedelen , dom verkar hela samt mätt så det är 230volt fram till båda delarna vilket det verkar vara.

Även provat att växla mellan kyla samt värme då ja läste det nånstans utan resultat. Mer tips på vad det kan vara? Den har annars fungerat felfritt sen 2016.

Det är en Lg nordic prestige 9+

2. D

Daniel__s

Medlem
    Svarar mig själv!

ok nu är det löst, kan säga att min LG har gått bra tills iår (6år) men nu går den lika bra igen [​IMG]

En kabel har legat emot ett rör från kompressorn och nött genom alla åren och orsakat ett hål, samt smält en liten bit av kabeln så den orsakade kortis. Installatören var här och svetsade igen hålet och åtgärda kabeln och fyllde på med ny gas. Nu har vi värme igen [​IMG]

Så till alla med Lg nordic prestige ta en titt på utedelen och fäst kabeln så den inte ligger emot som på min och orsakar framtida problem, se bild

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    varning.jpg

3. electroluxaren
    Medlem · - · 11 803 inlägg
    okay
    vad kostade detta kalaset? var det värt detta på en gammal pump?

4. D

Daniel__s

Medlem
    blev dyrt, 6000kr. Får se hur mycket hemförsäkringen täcker detta. Ja det var värt det, då den levererar bra värme. Tycker inte 6år är så gammalt..

Har en nyare bosch installerad förra året i källaren och min LG slår den med hästlängder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.