Byggahus.se

Luft/Luft värmepump el oljefyllda element i garage?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag har funderingar på hur jag skall värma upp mitt garage. Garaget är på ca 72 m2 bottenyta (ca 2,2m takhöjd). Garaget är uppdelat i två rum, ett på ca 23 m2 och ett på ca 50 m2. I den mindre delen (23m2) har jag tänkt ha en "verkstadsdel" med maskiner bänkar osv och det är i första hand denna del jag vill värma upp. I väggarna sitter det 95 mm mineralull och verkstadsdelen har jag isolerat 145mm i taket. Plattan är oisolerad och i den större delen sitter det endast typ "tretex(?) tunna 2cm isoleringskivor i taket (i väggarna 95 mm minerallull)

Verkstadsdelen vill jag ha permanent uppvärmd med en grundtemperatur på ca 12 grader som jag sedan skall kunna öka till 20 grader när jag skall spendera några timmar i verkstaden. Endast som hobby så det handlar om kvällar och helger.

Jag har två val (tror jag)

1 ) installera 2 st 1000w oljefyllda elelement (typ LVI el Gnosjö el likn.) för grundvärmen (12grader) samt ha en 2000w byggfläkt som jag kan starta för att värma upp till ca 20 grader när jag skall jobba i verkstaden (23 m2)

2) Köpa en billig luft/luft värmepump och montera i verkstadsdelen. Denna kan jag då justera mellan 12-20 grader om jag skall vara i verkatden el inte. Här ser jag även fördelen att kunna värma upp hela garaget vid tillfällen då jag skulle vilja det.

Vad är mest ekonomiskt om man bortser från installations och inköpspriser? Fördelar och nackdelar?

Kom gärna med råd och om någon vågar ge sig in på att räkna på kostanderna i uppvärmning så får ni hemskt gärna göra det.

Tilläggas är att jag bor i Skåne och här blir sällan kallare än -8 någon gång under vintern.

Med vänlig hälsning

2. C
    Medlem Nivå 14
    varför vill du ha oljefylda radiatorer? dom är ju dyrare helt onödigt!

3. E
    Medlem Nivå 1
    Hej

Jag har fått för mig att oljefyllda elradiatorer är energisnålare och lämpar sig bättre till ändamålet. Har jag fel?
    Skulle jag ha vanliga elelement menar du?

Med vänlig hälsning

Calle

4. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Alla elelement har 100% verkningsgrad, gamla som nya. Med ett bra styrsystem / termostat kan man hålla jämnare värme och därmed undvika övertemperatur och på det sättet spara energi.

Dagens elektroniska termostater slår till och från så ofta att elementet varken hinner bli brännhett eller kallt och då behövs inte oljans buffertverkan.

Vanliga "luftelement" duger ypperligt i ett garage.

Protte