Luft/luft, luft/vatten eller berg, det är frågan

2k läst  4 svar

1. G
    Medlem Nivå 5
    Hej

Har ett 70-tals hus med direktverkande el, 13 element, kök och badrum med el-golvvärme. Hyfsat central placerad braskamin från 2005.
    146 kvadrat
    1 våning
    ca 20000-30000 kWh per år, har precis flyttat in så det är lite osäkert vad förbrukningen kommer ligga på men den tidigare ägare, en ensam kvinna gjorde av med 17000. Vi är nu en familj på fyra (två tonåringar!!)
    Huset står på en krypgrundskonstruktion med gott om utrymme i krypgrunden. Jag har övervägt solceller men på grund av för mycket skog på grannes tomt tror jag det blir mindre effektivt så det har jag nog lagt ned. Så till frågan. Vilka erfarenheter har ni och vilket förslag tror ni på, samt vad säger ni om mina uppskattningar/antaganden?

1. Luft-luft värmepump - Kostnad ca 25000 - Mycket enkelt, gjort på några dagar. Sänker uppvärmningskostnaden med 60-70%. Låter ganska mycket, ser ful ut. Behåller direktverkande el som komplement.
    2. Luft-vatten värmepump, byter ut till vattenburen värme i alla element (ej uppvärmda de golven) - Kostnad 170000 - Tänker mig att jag kan ha en ackumulatortank i krypgrunden och dra all rör där och bar ploppa upp genom golvet vid varje element. Förbereder även ackumulator tank för fler ingångar så att jag kan koppla på framtida solenergi samt om jag byter ut braskaminen mot en vattenmantlad version. Låter väl på utsidan men i övrigt är det väl inget som syns/låter dåligt? sänker uppvärmingskostnad med 70%
    Lite mer jobb under förutsättning att jag kan dra rören i krypgrunden, annars blir det väldigt krångligt.
    3. Bergvärme - Kostnad ca 250000? - Fortfarande väldigt dålig koll på vad det kostar, jag måste ju också i detta fall ta kostnaden för att att byta ut till vattenburen värme och dessutom betala för borrning. Dock har jag ett hål som enligt en något osäker tidig ägare ska vara ca 60 meter. Det är den numera oanvända borrade dricksvattenbrunnen. Frågan är om det går att använda den, måste kanske borras djupare eller går inte alls att använda, någon som har erfarenhet? Högst initialkostnad men billigast i det långa loppet. Sänker uppvärmningskostnaden med upp till 80%
    Huset ligger lite oländigt till och ska det borras kommer man verkligen få en utmaning i att få upp borrmaskinen då enda vägen upp är via en trappa med 25 steg, lodräta bergväggar eller via en granne som troligtvis blir svår att övertyga om att få en tråkig maskin larvandes över deras golfgreen. Dessutom vet jag inte var det gamla borrhålet finns, kanske under huset (i krypgrunden)

Eller finns det ytterligare något alternativ, jag vill inte bli beroende av att behöva elda ved eller pellets hela tiden men gärna att trivseleldningen bidrar till uppvärmningen så effektivt som det går (vattenmantling)

2. nimhed
    Medlem · Nivå 11
    Kanske sätta in en luft/luft medan du funderar på dina alternativ?

Luft/luft är ju ganska beroende av hur planlösningen ser ut.

Dock verkar du ju ha möjlighet till smidig rördragning i krypgrunden. Hade du inte haft det, hade det ju inte varit något snack.

3. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 13
    BVP ger ju snyggast installation men inte jättemycket mer besparing mot LVVP. Ta in offerter på båda. T.ex. Nibe 2120 vs 1255 och sen när du har priserna kan du ta beslutet.

BVP är billigare än LVVP för inköp av enheten men dyrare installation. Min gissning är att det blir smidigast med en LVVP, kör i så fall med leverantörens egna innedel och börja inte med massa speciallösningar.

4. hsd
    Medlem · Nivå 11
    Jag har luft-luft (nöjd) men skulle jag installera idag hade jag valt bergvärme

5. G
    Medlem Nivå 5
    Jag tog in offerter från tre företag för Bergvärme, 200k till 250k. Dessutom var de så överbelamrade med jobb att jag tänkte, asch jag väntar till våren, kanske får bättre förhandlingsläge då.

Denna väntestund fick mig att omvärdera det hela och jag tänkte så här

1. Om jag investerar 230k på bergvärmepump (och vattenburen värmelösning) är det återbetalt i bästa fall om 15 år (såvida inte energipriserna rusar eller och andra sidan om pumpen går sönder efter 12 år). Då är jag i bästa fall pensionär (om jag lever eller måste flytta då huset ligger på ett berg och inte är något huset att bli skröpplig i) och kan äntligen börja tjäna in pengarna, lite sent kanske. Visst jag missar en värdehöjning på huset.
    2. Istället lägger jag lägger 20k på en ok Luft/luft Toshiba pump med extra luftrening etc. Den är betalad om ca tre år.
    3. De andra 200k lägger jag på att uppgradera uterummet som jag kan njuta av redan till sommaren och fram till pensionen och längre än så. Borde också innebära en icke helt obetydlig värdehöjning på huset.

By the way så är till och med min fru som genetisk verkar vara programmerad till att hata luft/luft-värme pumpar efter två dagar med pumpen i huset redan rätt lugn med att pumpen trots allt ändå inte verkar låta som ett flygplan i vardagsrummet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: