Hej.

Jag läser väldigt ofta på detta forum eftersom det finns så många som gärna delar med sig av sina kunskaper.

Till saken:

Vi ska totalrenovera vårt hus, en villa utanför Hässleholm från början av 1900-talet. Yttermått på huset är ca 9mx6,5m, med en golvyta på 90-100 m2 (give or take). Efter renoveringen kommer vi ha så gott som helt öppen planlösning på undre plan.

Eftersom vi har flera relativt stora hundar kommer vi att ha klinker på detta plan. Det finns ingen vattenburen uppvärmning i dagsläget utan all uppvärmning sker via en luft/luft-pump, en vedkamin, samt el-radiatorer i sovrummen på ovanvåningen (vi har ett sovrum i varje gavel).

Vår första tanke var att behålla luft/luft eftersom den fungerar bra med öppen planlösning. För att få värme till ovanvåningen var vi inne på att installera någon form av värmeförflyttare. Det blir riktigt kallt där och vi tror inte att det bara hjälper att tilläggsisolera, vilket vi självklart kommer att göra.

En bekant släppte en frågeställning huruvida vi har funderat på vattenburen golvvärme på båda våningarna med luft/vatten-pump. Detta råder bot på dels det, kanske helt hiskligt, kalla klinkergolvet samt att vi får värme på övre plan.

Tanken med vattenburen golvvärme har slagit oss men vi har avfärdat den eftersom det är stora kostnader i samband med installation plus att vi inte har vattenburet system idag. Våra elkostnader är inte gigantiska, de värsta vintermånaderna (tänk vintrarna 2009/2010 och 2010/2011) låg elräkningen på max 3000:-.

Så vad tror ni, vattenburen golvvärme eller luft/luft med värmeförflyttare (och tofflor på vintern)?? That's the million dollar question. :)

I samband med renoveringen kommer vi byta ut nuvarande luft/luft-pump oavsett. Så en del av kostnaden får vi ta vilket vi än väljer.

Det vore väldigt roligt att höra era idéer och tankar. Är fallet glasklart åt ena eller andra hållet och vi är knäppa som ens ställer frågan eller är det, som vi tror, inte lika glasklart. Fråga gärna om något behöver förtydligas.

Hälsningar
Daniel

Klinker utan golvvärme är inget mysigt. Ska ni ha klinker så hade jag inte tvekat på att ha golvvärme. Men visst det är ganska stora investeringar att installera i och med att ni idag inte har vattenburen värme.
Har ni tittat på ex. linolium golv? Väldigt slitstarka och inte så svinkalla som klinker utan golvvärme.

Tack för ditt svar.

Vi har kikat lite på alternativ till klinker men tycker att klinker ger en annan känsla, mer kvalitet. Det kan vara som du säger, att ska vi ha klinker måste det kanske vara golvvärme. Det får väl bli en sväng förbi golvbutiken för att kolla på linoliumgolv igen.

Andra tankar mottages tacksamt.

Hej!

Har just gjort om köket i vårt 100+ år gamla och dragiga hus, vi la klinkers UTAN golvvärme. Golvet är svalt nu när det är minusgrader ute, men det är inte så vi funderar på att amputera fötterna, eller gå runt med dubbla yllesockar. Det känns som ett rätt vanligt klinkersgolv...

Luft/vatten och vattenburen golvvärme låter som ett toppenalternativ om ni har stålarna till det, men klinkers utan golvvärme duger också. Hunden verkar gilla kombinationen svalt golv och strålningsvärme från kakelugnen :)

peternicklas
La golvvärme i hela huset för några år sedan varav 40 kvm har klinker, ångrar inte detta en minut. Vågar inte tänka på hur det hade varit utan golvvärme. Detta passar dessutom perfekt till en luft/vatten pump. Även om du haft element tidigare så blir det en ny installation med golvvärme.

Vad är det för golv idag?

Jag hade alla dagar i veckan kört golvvärme överallt med luft/vatten. Ska ni ändå renovera så går det rejält från början!

Alternativet är ju en Luft/luft med två innedelar. Kostar 3-5000kr mer men ger grymt mkt bättre komfort då man inte behöver låta den flåsa på så hårt med fläkten.

Intressant med olika idéer. Tack!!

Jugend
Om vi pratar undervåning, lite olika. Hall och badrum - ful klinker, kök - risig parkett och resten har någon typ av plastmatta. Under plastmattan finns ett trägolv skulle jag tippa.

Robbanonline -
Har ni en ovanvåning i ert hus? Hur har ni löst det med värme där i så fall?

Hubbe2 -
En extra innedel på hjälper oss nog inte så mycket, inbillar jag mig. Med tanke på att vi kommer att få sätta den i rummet mellan de två sovrummen kanske inte värmen kommer in i sovrummen. Jag kan ha fel här. Vår tanke (om vi kör utan golvvärme) var att sätta en värmeförlyttare i båda ändarna av huset som flyttar upp värmen i sovrummen. I det tredje rummet kommer trappan upp så där sprider sig nog värmen utan hjälp.

Jag tror att klinker utan eller med golvvärme kan vara en vanesak. Har man det inte vänjer man sig nog vid det lite kyligare golvet, medan en som vant sig vid golvvärme inte skulle byta bort det för allt guld i världen. Sen är ju jag ganska bekväm av mig till min natur och skulle nog uppskatta komforten som golvvärmen ger. men det är ju en ekonomisk fråga inte bara huruvida vi har råd eller inte, utan även om vi får tillbaka "insatsen" vid en eventuell försäljning.

Fler tankar???

Hej

Golvvärme är förstås skönt och jag konverterar själv vårat hus lite pö om pö. Nu vet jag inte exakt var ert hus ligger eller vad det kan vara värt. Jag skulle dock ta det i beaktande vid val av värmesystem. Är värdet lågt blir det nog svårt att få till en vettig kalkyl på konverteringen.
Som alternativ till klinker skille jag vilja slå ett slag för industriparkett av ask. Det är prisvärt, varmt och klotåligt. Dessutom är det större sannolikhet att det attraherar en framtida köpare än klinkers utan golvvärme.

/
David

Har du i nuläget redan klinker på vissa delar så känn efter hur kallt du tycker det är, duger kalla golv så kör utan golvvärme.

Kan man ha el kanske som komfortvärme? (så står det golvvärme i prospektet vid försäljning...)

Tack alla för er hjälp.

Vi har till 95% bestämt oss för att vi ska ha vattenburen golvvärme. Dels för att vi verkligen vill ha klinker på bottenplan och jag och sambon är nog för bekväma för att avstå från värme i golven. Det är ju dessutom riktigt surt om vi ångrar oss efteråt om vi inte lägger. Dels löser vi problemet med värme på ovanvåningen då vi lägger golvvärme där också.

Nu har även jordvärme kommit in i bilden. Vi trodde felaktigt det var jättemycket dyrare än luft/vatten. Så är det tydligen inte och vår tomt är stor nog för att vi ska kunna installera det.

/Daniel

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.