Hej,
Vi har för närvarande ett rakt kök som vi, efter att ha rivit en vägg, kommer att bygga ut till ett L-format. Den nya sektionen vetter mot matplatsen (endast kortändan på den nya bänkskivan sitter mot en vägg). Därför tänkte vi ha skåpsluckor även in mot matplatsen. Se bifogad bild.
När jag pratade med IKEA sa de att man inte kan sätta skåpsluckor både framtill och baktill på en FAKTUM bänkskåpstomme, och det förstår jag givet hur den är konstruerad med utfräsning för spånskiva baktill. Har ni någon idé om hur man kan åstadkomma önskat resultat? IKEA föreslog att man skulle ställa två väggskåp mot varandra, men då skulle den nya bänkskivan gå från att vara 60 cm till cirka 80 cm, vilket känns lite för mycket.
Tack på förhand!
Vi har för närvarande ett rakt kök som vi, efter att ha rivit en vägg, kommer att bygga ut till ett L-format. Den nya sektionen vetter mot matplatsen (endast kortändan på den nya bänkskivan sitter mot en vägg). Därför tänkte vi ha skåpsluckor även in mot matplatsen. Se bifogad bild.
När jag pratade med IKEA sa de att man inte kan sätta skåpsluckor både framtill och baktill på en FAKTUM bänkskåpstomme, och det förstår jag givet hur den är konstruerad med utfräsning för spånskiva baktill. Har ni någon idé om hur man kan åstadkomma önskat resultat? IKEA föreslog att man skulle ställa två väggskåp mot varandra, men då skulle den nya bänkskivan gå från att vara 60 cm till cirka 80 cm, vilket känns lite för mycket.
Tack på förhand!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Visst borde det gå att lösa genom att såga bort urfräsningen som är gjord i stommen för masoniten som normalt spikas fast som rygg, och sedan limma på kantband för att täcka det råa spånet.
Dock är det en nackdel då det inte finns något kvar som håller ihop skåpet i vinkel.
Dock är det en nackdel då det inte finns något kvar som håller ihop skåpet i vinkel.
väggskåp - kapa ner djupet på stommarna (kapa topp-,botten- och sidostycken - borra nya hål för kopplingsbeslagen - fräs/såga nya spår för bakstyckena - montera ihop) - ställ rygg mot rygg - klart.
lucka + 28 cm + 28 cm + lucka = 60 cm, eller
lucka + 35 cm + 21 cm + lucka = 60 cm
lucka + 28 cm + 28 cm + lucka = 60 cm, eller
lucka + 35 cm + 21 cm + lucka = 60 cm
Tack! Jag ska prova den lösningen (blir sannolikt 28+28-varianten) -- återkommer med resultat.7310070025302 skrev:
Om du har en bra såg kan du nog bara plugga och limma ihop stommarna rygg mot rygg också om du vill.
Det blir ju ett beslag kvar i varje hörn ändå för att skruva ihop dem och det brukar väl bara vara en i varje hörn även på de djupa skåpen?
(Då får du iofs ett djupt skåp utan vägg i mitten och dörr på varje sida.)
Det blir ju ett beslag kvar i varje hörn ändå för att skruva ihop dem och det brukar väl bara vara en i varje hörn även på de djupa skåpen?
(Då får du iofs ett djupt skåp utan vägg i mitten och dörr på varje sida.)
Klicka här för att svara