LPS ca 70 meter - typ av skärande pump

4k läst  1 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Någon som kan tipsa om en driftsäker och prisvärd skärande pump för avloppsvatten (inkl toa). Grävfirman som hjälper mig yrar om att det finns pumpar för mellan 5-25.000 kr ex moms, men har inte lyckats få mig att fatta skillnaden mellan dem, då han även säger att en "billig är också ok" men samtidigt rekommenderar en dyrare.

Det är en liten sjöstuga (kök,badrum,bastu) på 50m2, så det är vekligen inga stora volymer och nyttjandet kommer att vara litet. Vill dock att anläggningen skall vara underhållsfri.

Det rör sig om ca 70 meter med en total stigning på ca 2 meter. Grävaren tänkte lägga ner 40 mm termorör för avloppet.

Tack på förhand!

Julle

2. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 17
    Ett tips är att ringa direkt till Robota eller Grundfos och be om förslag. Att hålla sig till de välkända märkena är nog säkrast. Själva har vi fått mycket hjälp av Robota (ligger i Täb, Arninge) med val av våra pumpar.

Vart skall avloppet gå? Ansluter det till det kommunal avloppsnätet eller ansluts det till en enskild avloppsanläggning typ trekammarbrunn? Anledningen till att jag frågar är att vi har en sjöbod med installerad WC. Vi ville ha en skärande pump som skulle pumpa upp vattnet och ansluta till vår trekammarbrunn (vi har enskilt VA). Men se, det gick inte. Kommunen vill inte tillåta skärande pumpar eftersom risken för slamflykt ökar. Har du kommunalt avlopp är det ju inget problem, men annars kanske du borde ringa och kolla med kommunen.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: