I vårt hus fanns då vi flyttade in en ful skarv mellan ett 90 mm (ungefär) stuprör och ett 80 mm dräneringsrör som leder bort vattnet till närmaste dike.

Jag tänkte göra en snyggare lösning och införskaffade en självrensande lövsil. Fick nyss hem den och tryckte dit den. Det ser dock inte riktigt klokt ut:
IMG_4528.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Silen verkar vara gjord för ett rör med större diameter. Saknar jag någon del, eller ska jag göra på något annat sätt?

Har nu letat bland gamla trådar och sett ett flertal inlägg som bekräftar det jag befarade då jag såg dessa självrensande silar, dvs att det stänker vatten då det regnar.

Finns det bättre sätt att lösa detta?

Jag såg att det även fanns en "icke självrensande" sil, där det liksom var en stor kopp som jag gissar att man bara sätter under den vanliga utkastaren på stupröret. Vet inte om jag gissade rätt, men trodde att denna skulle vara snyggare, då den kopplas direkt till röret i båda riktningar. Men då dimensionen är fel ser det lite tokigt ut..

Den var dessutom i plast, och inte i plåt, vilket jag trodde då jag tittat på bilder tidigare.

Denna typen av själv-lövisar använder vi oftast på industri, lokaler, flerfamiljshus osv. Just för att det ska slippa rensas. Dock är den rätt ful :)

Den andra typen av lövis du tänker på är i plast och ser ut som en skål. Den stänker nästan inget vatten (förutsatt att den är rensad) och är mycket snyggare. Monteras på bostadshus och mindre fastigheter. Då monteras också ett påskjutsrör längst ned på stupröret så lövisen blir enkel att plockas bort och rensas.

Muffen du har längst ned passar också till den lövisen från ditt 90 rör till 80.
/plåtslagare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.