Hej! Jag har läst på forumet under en längre tid och håller nu på med min första renovering här hemma. Har fått kanonbra information och inspiration genom forumet hittills.

Jag hade tänkt att måla om i vardagsrummet (bostadsrätt byggd på 1960-talet med gamla slitna tapeter i 4 lager). Befintlig tapet var i tveksamt fastsättande skick så jag beslutade mig för att ta bort den med tapetborttagare (vattenångvariant) för att kunna börja om och få jämna fina väggar.

Väggarna under tapet visade sig vara något som jag antar är gipsmaterial. På några ställen var det i dåligt skick med sprickor och på några ställen buktade det också ut och gick med enkla medel av ta bort. Tjockleken på det avlägsnade skiktet är varierande mellan 3-4mm till ca 10mm.
Vägg med borttaget tapetskikt som visar underliggande betong och skadat gipsmaterial med varierande tjocklek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadade väggytor med avlägsnat skikt av gipsmaterial och synlig underliggande betong.
Skapa konto
En hand håller två bitar av ett vitt, tjockt skikt, troligen gips, med varierande tjocklek framför en vit yta.
Skapa konto

I hörn i rummet finns det i princip inget material alls (det gråa är underliggande betong, vänster i bild är tapet som inte avlägsnats ännu)
Delvis borttagen tapet som avslöjar underliggande skadat gipsmaterial och betongvägg.
Skapa konto

Vad är det för produkt de använt och hur fyller jag bäst igen hålen för att avhjälpa det uppkomna problemet? Tjocka lager med spackel mot betongväggen? Något cement? Flytande gips?

MVH Daniel

Ser ut som gipsskiva.
Kanske enklast att få ner den skivan du har bearbetat och sätta upp en ny skiva.

• Gilla
Röksvamp
  • Laddar…
Tack så mycket. Gipsskiva tror jag inte att det är. Då antar jag att det hade varit samma tjocklek hela vägen. Materialet går från 0mm i hörnen till ca 1cm där det är som tjockast och det finns heller inga skarvar. Daniel

Bästa svaret

Det är spackel.
Ta loss det som sitter löst sen fyller du med gipsputs och avslutar med ett lager spackel.

• Gilla
Röksvamp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.