Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Lossa rensplugg gjutjärn - hjälp med inköp

1. Bästerortarn
    Renoveringsnovis · Bästerort · 221 inlägg

Bästerortarn

Renoveringsnovis
    Har en gammal golvbrunn från 50-60 talet i gjutjärn som jag inte får loss renspluggen på. En sån fyrkantig skalle som blivit lite misshandlad och nog är lite runddragen.

Har läst alla trådar i ämnet och beslutat mig för att i första hand smörja med ATF-oljja, värma, smörja, värma i omgångar tills jag får loss skiten. Och om jag går bet så blir det till att borra upp skiten och trycka i en gummipropp istället.

Det jag saknar i vana och händighet tar jag med råge igen i envishet och galenskap men jag behöver hjälp med vad jag ska köpa för grejer eftersom stugan ligger ute på vischan i Jämtland och jag vill vara förberedd tills nästa gång jag åker dit! Tänkte åka förbi bauhaus och köpa in allt nu.

Verktyg i form av hylsor, tänger etc. har jag. Likaså maskiner i form av borrmaskiner och varmluftspistol. Rostlösare har jag också.

ATF-oljja, hittar inte det hos Bauhaus. Kan det heta något annat?

Borr (eller hålsåg), vad ska jag ha för någon för att borra i gjutjärn och vilken dimension brukar renshålen ha? Vilken dimension på borren ska jag ha?

2. J
    Medlem · 10 836 inlägg
    Hr ser det ut där den sitter, trä eller betonggolv.

3. Verkstadsteknikern
    Medlem · 101 inlägg
    Verkar som du har en bra plan med att smörja(5-56)och värma. Funkar inte det så är det väl lättaste alternativet och med minst risk för sprickor/nya bekymmer om du borrar ett nytt hål bredvid och sätter en propp.
    Nya hålet ska ha den storleken som krävs för vad du nu tänkt stoppa ner där. 20 mm räcker för de flesta rensverktygen vad jag vet.

4. Verkstadsteknikern
    Medlem · 101 inlägg
    Hade jag varit i din sits så hade jag köpt 2 st hålsågar på 20 mm och smörjt med 5-56 samtidigt som jag borrar.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.