Är i färd med lossa gammal träpanel på vårt hus, men har stött på hinder då de sitter rejält mycket hårdare än vad jag räknat med. 1 tums brädor spikade med 3 tums spik. Har nu använt kofot och bänt upp ett par stycken men arbetet har nu stannat upp då vissa brädor helt enkelt inte vill lossa.

Funderar på om det finns mer effektiva sätt tex vinkelslip för att kapa spikhuvena i trät eller lyfta upp panelen och kapa av spiken undertill?

Eller behöver jag bara skaffa en större kofot och kämpa på? 😄

Dela gärna med er av era tips!

J jonaserik skrev:
En sådan här är bra, men blir ett hål vid spiken, ska panelen kasseras så gör det inget.

[länk]
Vill du vara snäll och sluta länka till Googlesökningar. Jag är övertygad om att TS klarar av att googla själv.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Använd en liten handslägga för att slå in kofotens korta krökta del en bit så att spiken börjar släppa, sen går det lättare att lossa.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
B bullemedbulle skrev:
lyfta upp panelen och kapa av spiken undertill?
Följer spiken med ut när du lyfter panelen?

useless useless skrev:
Följer spiken med ut när du lyfter panelen?
Yes den följer med. Virket i sig är bra, inte murket eller så.

B bullemedbulle skrev:
Yes den följer med. Virket i sig är bra, inte murket eller så.
Ok. Jag brukar lyfta brädan lite och låsa fast spiken bakom med en Hultafors mini så den inte följer med in igen när man knackar in brädan igen.

Längden på kofot borde ju rimligtvis också spela stor roll i det hela, då längre hävstång ger mer kraft. Har sett 90-120cm på tex Biltema, kan det vara något eller bara klumpigt? Har en mindre 60cm idag.

Köp dig en Tove! Världens förmodligen bästa kofot (görs i Gnarp om jag inte missminner mig)

J
F fribygg skrev:
Köp dig en Tove! Världens förmodligen bästa kofot
Lehmän jalka😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.