Exet och jag äger ett hus som jag och våra två gemensamma barn bor i sedan han flyttade ut för ett tag sedan. Jag tjänar inte tillräckligt för att överta hela lånet själv men har en nära släkting som kanske kan ställa upp. Släktingen har en låg pension men en aktieportfölj som överstiger husets totala värde.

Innan vi går till banken skulle jag vilja veta vad vi kan vänta oss. Vad jag har förstått efter att ha surfat runt på nätet och pratat med ett par andra banker än den egna, så är det många banker idag som inte använder sig av borgensman utan kräver medlåntagare. Någon som känner till någon bank som accepterar borgensman?

Släktingen vill inte sälja sina aktier utan använda dem som säkerhet, antingen för halva lånet (om banken nu skulle kräva det) eller för den delen av lånet som jag inte kan få själv. Finns det möjlighet att banken kan gå med på detta, och i så fall för kanske mindre än halva det totala lånet? Jag skulle nog kunna låna 2/3 av det totala lånet själv.

Finns det någon skillnad i möjligheterna för mig att få lånet, beroende på om släktingen accepteras som borgensman eller medlåntagare? Och vad blir skillnaderna för släktingen? Och vad händer med aktierna som står som säkerhet, blir de bundna på något sätt?

Jag tror inte banken vill dela upp lånet i olika delar, utspritt på flera personer. De vill att alla ska vara fullt ansvariga för hela lånet, dvs medlåntagare eller möjligen borgensman. En fördel med att ha släktingen som medlåntagare är att han/hon har rätt till ränteavdraget om du av någon anledning inte skulle kunna utnyttja det. Självklart ökar dina chanser om släktingen ställer upp som medlåntagare, men att det räcker hela vägen är inte säkert. När bankerna gör en bolånekalkyl verkar de lägga mycket större vikt vid inkomsten än vid vilka tillgångar man har. Släktingens låga pension är alltså en nackdel, och jag vet inte hur de räknar med pension som enda inkomst. Släktingens kapitalinkomster på aktier kan vara viktiga för kalkylen.

Det är inte aktuellt att sälja huset och skaffa ett billigare boende då du uppenbarligen inte har råd att bo där ensam?

• Gilla
peterhjalmarsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.