Hej!
Har monterat bort diskho + blandare för att komma åt att slipa och olja bänkskivan (fullt med skit i skarven diskho/skiva, så lika bra att göra om helt).
Nu skall jag montera tillbaka blandaren, men blir lite osäker på röranslutningarna.. För att få rören i rätt position gentemot inkommande rör verkar det nämligen som om dom inte blir helt åtdragna, utan glappar lite uppe i kranen!
En bild för att förtydliga:
Man kan dels skruva isär koppar/krom-skarven, men den verkar ha vart åtdragen. Koppar-röret som går upp i blandaren är det som är lite löst och glappar (mot blandaren).. frågan är om det var så innan, eller om jag lyckas skruva ur det? Har inte lyckats med att få dom i rätt position när dom är åtdragna dock, så frågan är hur det var från början.. Spontant känns glappande rörkopplingar inte så bra..
Har försökt identifera kranen för att hitta nån monteringsinfo eller någon tillverkare att kontakta, har dock inte hittat något.. Forumets kanske kan bidra med lite kännedom?
Enda synliga märket:
Kran i helhet:
Tack på förhand!
Har monterat bort diskho + blandare för att komma åt att slipa och olja bänkskivan (fullt med skit i skarven diskho/skiva, så lika bra att göra om helt).
Nu skall jag montera tillbaka blandaren, men blir lite osäker på röranslutningarna.. För att få rören i rätt position gentemot inkommande rör verkar det nämligen som om dom inte blir helt åtdragna, utan glappar lite uppe i kranen!
En bild för att förtydliga:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan dels skruva isär koppar/krom-skarven, men den verkar ha vart åtdragen. Koppar-röret som går upp i blandaren är det som är lite löst och glappar (mot blandaren).. frågan är om det var så innan, eller om jag lyckas skruva ur det? Har inte lyckats med att få dom i rätt position när dom är åtdragna dock, så frågan är hur det var från början.. Spontant känns glappande rörkopplingar inte så bra..
Har försökt identifera kranen för att hitta nån monteringsinfo eller någon tillverkare att kontakta, har dock inte hittat något.. Forumets kanske kan bidra med lite kännedom?
Enda synliga märket:
Logga in
Skapa konto
Kran i helhet:
Logga in
Skapa konto
Tack på förhand!
Pratat med Tapwell, och så klart bör det inte vara något glapp, även om han jag fick tag på inte själv var installatör (resten var på konferensresa..)
Tog två bilder för att visa hur det ser ut:
I detta läget passar rören, men främre/högra röret (VV) glappar lite uppe vid koppar-krom-kopplingen
I detta läget är båda rören helt åtdragna, men passar inte alls anslutningen. Syns inte så tydligt, men kopplingarna för VV/KV är nu korsade..
Tog två bilder för att visa hur det ser ut:
I detta läget passar rören, men främre/högra röret (VV) glappar lite uppe vid koppar-krom-kopplingen
Logga in
Skapa konto
I detta läget är båda rören helt åtdragna, men passar inte alls anslutningen. Syns inte så tydligt, men kopplingarna för VV/KV är nu korsade..
Logga in
Skapa konto
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
annars finns de två lösningar som jag kom att tänkta på. Antingen sätta en övergång på inkommande vatten och på så sätt förlänga ett par centimeter. ALternativ två är att byta ut dina fasta rör på blandaren och ansluta rörliga pexslangar som är lite längre.
Ah, höjden på inkommande rör inte är ett problem (som man kan tro om man ser bilderna). Dom har hasat ner lite, väggfästet är lossat. Dom är rätt rörliga i övrigt!
Ja, flexibla slangar hade ju vart att föredra, hade förenklat avsevärt.. Nyare versionen av den blandaren verkar (enl manualen på siten) ha flexslangar..
Är lite nyfiken, den anslutningen mellan koppar och kromade röret precis under blandaren, är det någon special från tillverkaren eller standard tro? *Ifall* man nångång i framtiden vill byta
Ja, flexibla slangar hade ju vart att föredra, hade förenklat avsevärt.. Nyare versionen av den blandaren verkar (enl manualen på siten) ha flexslangar..
Är lite nyfiken, den anslutningen mellan koppar och kromade röret precis under blandaren, är det någon special från tillverkaren eller standard tro? *Ifall* man nångång i framtiden vill byta
R
Roland112
Bannad
· Västra Götaland
· 2 166 inlägg
Roland112
Bannad
- Västra Götaland
- 2 166 inlägg
nej det är en vanlig mutterdimension, standard. Dagens blandare som har pexslang har också inbyggda muttrar och gummipackning, de är extremt lätta att montera och iochmed att de har gummipackning så ska man bara dra med handkraft typ när man gängar på den på övergången.
Jo, men lekande mutter med packning ska man inte sätta på klämringsände! Viktigt att det är slät ansats så gummit inte skärs sönder. Och mer än handkraft skulle jag vilja applicera på dessa muttrar.Roland112 skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur bör jag ansluta nya PEX-rör vid flytt av köksblandare?
Vatten & Avlopp -
Vad gör man för att lösa rör koppling???
Värme allmänt -
Risk för kondens med cellulosa runt ventilationsrör på vind?
Ventilation -
Vilka skador kan kaustiksoda (propplösare) orsaka i avloppsrör?
Vatten & Avlopp -
Förlänga vattenrör tillfälligt till köksblandare.
Vatten & Avlopp