Har en lämplig cirkpump över från jobb, har försökt få tag på enbart shuntgrupp som den är gjord för men det säljs bara som komplett kit.
Så för snålhet och nöjets skulle vill jag bygga en egen då det känns enkelt, men är det det?
Det är väl egentligen bara fördelare till 2 rum med strypningar, sen en ventil mellan tillopp och retur för att reglera temp, kanske nån liten backventil någonstans, termostat behöver jag inte.
Kommer se för jävligt ut men funkar det så är jag nöjd.
Någon som gjort det tidigare?
Så för snålhet och nöjets skulle vill jag bygga en egen då det känns enkelt, men är det det?
Det är väl egentligen bara fördelare till 2 rum med strypningar, sen en ventil mellan tillopp och retur för att reglera temp, kanske nån liten backventil någonstans, termostat behöver jag inte.
Kommer se för jävligt ut men funkar det så är jag nöjd.
Någon som gjort det tidigare?
Hur vill du reglera GV då, mot utetempen eller innegivare, viss skillnad. Det är bara en pump och inget annat, så det går att få till en shunt. Nuvarande shuntgrupper för GV är inte annat än fördelare med termodon som reglera tempen, detta för att slingorna kan vara olika långa. Med lika längd, går det att köra ut samma temp till alt, det som bli lite lustigt, är att om ett bad/dusch kan få kalla golv, då all värme styrs från en shunt. I övrigt så ska till shuntstyrning och en shunt med motor, om det blir billigare är svårt att säga. Så här är en normal shuntgrupp utförd. Några exempel, du får tänka själv vad som behövs och hur det ska kopplas ihop med rör.
https://www.shuntab.se/produkter/minishunt/minishunt-application
https://www.shuntab.se/produkter/minishunt/minishunt-application
Tack för länkarna!J jonaserik skrev:Hur vill du reglera GV då, mot utetempen eller innegivare, viss skillnad. Det är bara en pump och inget annat, så det går att få till en shunt. Nuvarande shuntgrupper för GV är inte annat än fördelare med termodon som reglera tempen, detta för att slingorna kan vara olika långa. Med lika längd, går det att köra ut samma temp till alt, det som bli lite lustigt, är att om ett bad/dusch kan få kalla golv, då all värme styrs från en shunt. I övrigt så ska till shuntstyrning och en shunt med motor, om det blir billigare är svårt att säga. Så här är en normal shuntgrupp utförd. Några exempel, du får tänka själv vad som behövs och hur det ska kopplas ihop med rör.
[länk]
Jo det skiljer i längd på slingorna, så det får jag ju tänka på då.
Värmen ut från BVP regleras med utegivare. Tanken var att blanda vattnet från shunt tills det känns hyffsat nära och därefter strypa in vardera slinga med nån form av ventil, typ RVT eller liknande som brukar sitta på radiatorer.
Eller blir det knas utan termostater som sköter reglering löpande?
Nu kanske jag har lite annorlunda system, reglerar ut värmen med shuntar och utegivare från värmekällan och har inga ställdon eller annat. Utan rakt ut bara. Sen har jag strypt in varje slinga till en diff på ca 4 - 5 C på ut/in. det går bra att strypa på fördelarna. Det finns strypskruvar på fördelarnas retur normalt. Gjorde det för ca 20 års sen och inte rört något till dags dato. Har 2 system, ett ingjuten i källarem med konstat 20 C året runt ( lurar utegivare/shunt att det är - 10 ute ) då det är platta direkt på mark och med klinker för att markfukt som kommer upp, ska ånga bort genom fogarna och ett under trägolvet uppe som regleras med shunten. Separata pumpar för varje del är ett måste då.M Menotell skrev:Tack för länkarna!
Värmen ut från BVP regleras med utegivare. Tanken var att blanda vattnet från shunt tills det känns hyffsat nära och därefter strypa in vardera slinga med nån form av ventil, typ RVT eller liknande som brukar sitta på radiatorer.
Har din BVP stöd för extra shuntgrupp?M Menotell skrev:Tack för länkarna!
Kan hända allt du behöver är en extra framledningsgivare och en shunt (t ex Esbe) med motor i så fall. Och rörkopplingar såklart.
Så har jag löst det.
Vad har du för bergvärmepump?
Klicka här för att svara