Går det med något verktyg att lokalisera en slang i vägg där trådarna inte är spänningssatta?

Jag vet att det vid byggnation drogs fram slang vid vår brokvist för framtida belysning. Just den sektionen har jag dock tyvärr bommat att fotografera innan vi satte igen väggen 🙈

• Gilla
Buzbuz
  • Laddar…
Har du tillgång till endera änden av slangen?

Då är det alltså inte ens några trådar i slangen? Det man ev. skulle kunna göra, men med en del restriktioner, inga personer i huset när man gör det. Är att föra in en tråd med spänning. Och mäta på väggen. Risken med detta är att vi vet inte hur slangen är avslutad. Om tråden med strömförande ände ex. hamnar på en spik när den når änden av slangen, så skulle lite allt möjligt kunna bli spänningsförande. Risken är givetvis extremt liten. Personligen skulle jag nog ta den risken, men se till att ingen är i huset när försöket görs. Och vara lite medveten om hur man rör vid huset när tråden är där. Tänk ex. på att en stege i aluminium som lutar mot väggen skulle med (väldigt) extrem otur kunna bli strömförande. Det är svårt att isolera änden på tråden med något som går att få igenom slangen. Eltejp kommer att ramla av.

H hempularen skrev:
Då är det alltså inte ens några trådar i slangen? Det man ev. skulle kunna göra, men med en del restriktioner, inga personer i huset när man gör det. Är att föra in en tråd med spänning. Och mäta på väggen. Risken med detta är att vi vet inte hur slangen är avslutad. Om tråden med strömförande ände ex. hamnar på en spik när den når änden av slangen, så skulle lite allt möjligt kunna bli spänningsförande. Risken är givetvis extremt liten. Personligen skulle jag nog ta den risken, men se till att ingen är i huset när försöket görs. Och vara lite medveten om hur man rör vid huset när tråden är där. Tänk ex. på att en stege i aluminium som lutar mot väggen skulle med (väldigt) extrem otur kunna bli strömförande. Det är svårt att isolera änden på tråden med något som går att få igenom slangen. Eltejp kommer att ramla av.
Det var lite så jag tänkte, men med en dubbelvikt tråd, så att strömmen loopar tillbaka. Då har man koll på var allting är.

Eller bara spola vatten i slängen. Ändra änden är där man får en fuktskada. Dolt fel?

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Kommer du åt ena änden av slangen? Om du kör i en dragfjäder i slangen och kör den fram och tillbaka när du kommit fram till slutet så kanske du någonstans kan höra ljudet av den?

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
O
H hempularen skrev:
Det man ev. skulle kunna göra, men med en del restriktioner, inga personer i huset när man gör det. Är att föra in en tråd med spänning.
Varför göra något onödigt farligt när det finns enkla, ofarliga och billiga sätt att göra det säkert? Istället för att spänningssätta ledarna med nätspänning så köper man en enkel kabelsökare. De säljs ofta till privatpersoner under det missvisande namnet "begränsningskabelstestare":

https://www.kjell.com/se/produkter/...rktyg/uni-t-begransningskabels-testare-p36071

Det fungerar så här:
- Anslut ena klämman från instrumentets sändare på jord
- Anslut andra klämman på en ledare
- Ställ in instrumentet på "Tone".
- Använd sedan detektorn för att lokalisera ledaren

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Men oavsett hur bra du kan detektera slangen, så kommer du aldrig att loklaisera den så bra att du ex. kan borra ett hål på precis rätt ställe. Utan i bästa fall så kan du kan bryta bort rätt fasadplanka.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.