Lokalisera avloppsrör?

4k läst  12 svar

1. N
    Medlem Nivå 2
    Ska till att göra ett badrum i källaren. Det första jag ska göra är att dra avloppsrören.
    Så här är läget: huset är byggt -62 med bara ett badrum på övervåningen.
    Allt avlopp från övervåningen går ner i en enda stam.
    Jag vet var den går ner i källargolvet och jag tror jag vet var det går ut från huset.
    Jag tänkte att jag skulle koppla mig på röret nånstans mitt i mellan.
    Hur gör jag enklast för att ta reda på hur det löper i golvet?
    Har ingen lust att bila upp hela golvet från där att röret går ner i golvet och framåt

Någon som har nån idé?

Ska börja bila till helgen tänkte jag!

2. oavvs
    Medlem Nivå 5
    spola varmvatten och ta en värmekamra :) det är väldigt svårt att veta hur det går om man inte har ritningar jag hadde samma problem som dig nu i väckan men då tog vi upp hela golvet för att hitta alla gamla rör för att ta bort dem man kunde inte veta hur det jick förns golvet var borta

3. N
    Medlem Nivå 2
    Värmekamera, det har jag inte tänkt på.

Har kommunen såna grejor eller var får man tag på det?

4. oavvs
    Medlem Nivå 5
    jag vet inte vilka som har dem skaerna men det är ju bara å söka och höra sig för

5. S
    Medlem Nivå 6
    Undra om det skulle gå med en IR-termometer av den typ man kan köpa hos Classe m.fl.?
    Men det kanske är för bra värmespridning i betongen?.....

6. oavvs
    Medlem Nivå 5
    värmen sprids uppot i en vinkel och den vinken beror på hur djupt röret ligger så och då måste man ju ha hög temp i röret under en längre tid för att få någon värkan på betongens översta lager men det skulle ju fungera men när du bilar så måste du vara försiktig när du kommer till röret för om det är gjutgärn så spricker det lätt och du måste bila runt hela röret för att kuna arbeta med röret

7. B
    Medlem Nivå 9
    Det tar ganska lång tid tyvärr. Jag hade stängt värmen i radiatorledningarna ett dygn innan jag drog på för fullt (ca 45 grader C) i en timme (¨då är det ändå bara 15 mm rör). Det var lätt att se med värmekamera (som jag mycket lämligt lånade av grannen som råkade ha en hemma). Med IR-termometer fungerar det, men det är svårt.
    Om det är någon som lyckats hitta avloppsrör med värmekamera så får ni gärna berätta. Det kan mycket väl fungera.

8. oavvs
    Medlem Nivå 5
    det fungaerar bara man har rätt värme och väntar till räkligt länge :) men det fins inget lätt alterna tiv att göra det på vad jag vet

9. M
    Medlem Nivå 9
    Jag chansade med billmaskinen:) Chansade fel:) Slutade med att jag följde det från där det gick ner i plattan... Avloppsrör och betong är billigt;)

10. oavvs
    Medlem Nivå 5
    hehe dra nyt avloppsrör i plast om det gamla är gutgärn plasten är lättare att håla på med och är billigare och plasten håler bättre

11. M
    Medlem Nivå 9
    Jo, jag menade alltså att jag la plaströr, hade betongrör under plattan innan. Är ett skitjobb (hihi). Men det är skönt när det är gjort och man sover bättre om nätterna:D

12. oavvs
    Medlem Nivå 5
    hehe ok hoppas det vart bra

13. M
    Medlem Nivå 9
    Jodå, har funkat i 2 år nu. Innan jag bytte blev det täppt på 2 månader. La även till en extra rensbrunn bara för att vara säker men den har hittils inte behövts.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: