Har någon eller finns det något som fungerar som ett "lokalt fjärrvärmenät"? Alltså man värmer upp vattnet i egna spisen och skickar det till värmeväxlaren precis som ett normalt fjärrvärmenät?

Fattar inte frågan, kan du utveckla.

Staffans2000
Visst har jag det.
jag snackade med min granne, han skulle få köpa energi av mig till halva priset jämfört med vad han betalar nu med sin oljeeldning.
Sålunda: Min Orlanpanna 25 med ackumulatortank skulle värma upp två små hus enligt finnpajsarens ide´ Min granne däremot var inte intreserad - Han kör vidare med olja, trots att min vedbod är full.

min energimätare skulle bestå av en flödesmätare och en tempgivare. alternativt föreslog jag att jag dibiterade honom ett fast pris på 1200kr/mån.

Staffan

Varför vill du ha en värmeväxlare mellan spisen och värmesystemet? Värmeväxlarens funktion är ju bara att skilja vattnet åt mellan två system. Verkar onödigt om du pratar om ett hus.

Jag har redan fjärrvärme men även vedboden full precis som Staffan2000. Om jag eldar i den öppna spisen vill jag ta tillvara på all energi den kan ge. Förutom varm luft kan den värma upp vattnet i en tank. Vattnet cirkulerar till värmeväxlaren i ett rör, tillbaka i ett annat. Precis som ett fjärrvärmenät fungerar. Finns det då värmeväxlare som både kan hantera kommunens fjärrvärme samt mitt eget uppvärmda vatten? Var detta bättre förklarat?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.