Hej,
är i uppstarten på vårt nya husbygge och tänkte höra om jag kan få lite synpunkter & påhopp angående vårt värmesystem.

Huset skall byggas granne med svärföräldrarna och tanken är att vi ska ha ett gemensamt uppvärmningssystem enl följande:

Mitt mellan "gamla" och nya huset står ett garage som är förberett för installation av vedpanna med en kulvert in till "gamla" huset. Vid nybygge drar vi även en kulvert till nya huset. Garaget är ganska rymligt men ska endast användas till pannrum, acctank och vedupplag.

Nu till de egentliga frågorna.
Vi har tänkt ha ett slutet system som matar fram varmvatten till respektive kåk som där växlas på husens värmesystem, är det en bra lösning? (Kan tänkas bli så att båda husens värmesystem oxå ingår i det slutna systemet, med shuntning, om det är bättre.) Hur gör man med uppvärmning av tappvatten? Vill helst undvika elpatroner/beredare på endast el som standardlösning då värmen bokstavligen knackar på dörren..
Vi pratar om en ca 50kw vedpanna som kopplas till en 4kub tank, räcker det?
Dom är två, vi är tre, siktar på att bli 5, dvs 7 totalt inom 10 år.

I det nya huset ska det vara två separata system, ett för golvvärme och ett för radiatorer, så det kommer oavsett behövas shunt. Funderar även på att förbereda för solvärme för värme av tappvatten på sommaren till nya huset. Hur växlar man in den oxå?
Går det använda något liknande en fjärrvärmeväxlare som man använder då man har fjärrvärme, eftersom det kommer bli ett liknande system? Eller är jag ute och cyklar?

Tacksam för svar och synpunkter, ta i bara!

I mitt gammla föräldrahem sitter det en baxi 50 kw med 2000 liter i pannrum och 750 slav med vvb i huset. Alltså 2,7 m3 när det e vinter så måste man elda två rejäla inlägg om tankarna e kall typ 40 grader. Skulle rek en större panna 80 kw minst men vist det skulle funka. Förberd plats för att sälla in 1000 liter till. Ställ en slavtank i varje hus med vvb. Serie koppla den med en lite elberedare. Då har ni alltid vv även om du har missat och elda blir mindre gnäll från fruar och döttrar då. Eldar du behövs det inte mycket energi för att håll det varmt. Sen måste du inte elda för att duscha. Givetvis en bra kulvetstyrning termoventilers 31. Om du kör med pex kulvert måste du strypa ner värmen lite men inte till 63grader som en del rörpulare sätter som standrad, helst 78 graders ventil. Annars tar det för lång tid innan tekniktanken e full med värme. Blir ett större ackföråd också. Sen en shunt med shunt styrning i varje hus. Detta ökar också ackförådet i och med att den öppnar shunten mer när tankarna börjar bli kall och ni inte har hunnit hem och eldat än.
Snåla inte med avstänings kranar heller.
Solpanelerna skulle jag monterat vi pancentralen. Slingorna i en av tankarna här. Men panelerna måste sitta rak mot söder för att få en vettig effekt.
Jag kan ju ha fel men en del av detta har vi gjort resten får bror nu pilla med.

Hur långt är det mellan husen? Hur mycket drar husen?

50kW kan fungera, beror väl lite mer på hur stor vedvolym du har, men spontant kan jag säga att 4m3 är för lite..

Alltså 2,7 m3 när det e vinter så måste man elda två rejäla inlägg om tankarna e kall
Inte sant, den pannan kan ju värma nästan 5m3 med 2 fulla inlägg, om man nu inte förbrukar extrmt mycket dvs..

Tack för synnerligen bra svar!
Har samverkat en del med svärfadern som kanske har den största delen i denna lösning, på grund av att han planerar få detta klart innan sommaren. För min del är det inte lika brådskande då vi inte ens satt spaden i marken för husbygget än. Tänkte svara på lite frågor och utveckla lite mer och se om det kan hjälpa mig mer med mina huvudbry.

Det är ca 20m mellan garage och befintligt hus, och det kommer uppskattningsvis bli samma avstånd mellan garage och nya huset oxå.
Vad husen drar vet jag inte, gamla kåken är på ca 200kvm i 1,5 plans vinkel och är byggt någon gång innan Sundsvall brann, men tilläggsisolerat.
Det nya huset kommer vara välisolerat och ha två separata men optimerade system som bygger på golvvärmesystem och ett radiatorsystem som är tänkt att stötta trögheten i golvvärmesystemet vid ex hög stålningsvärme från solen, kallras mm (Det kommer att vara ganska mycket fönster i nya huset)
Jag tror detta kommer leda till att värmen kan optimeras på ett bra sätt.
Båda husens värmesystem kommer vara anslutna i det totala systemet. Inkl shunt.
Vi kommer att ansluta en solslinga i acctanken och även elpatron. Garagetaket ligger i helt rätt riktningar för solfångare. Plus!

Pannan vi kollat på är en Dekoma Ladan 60kW med 260 dm3 vedmagasin är det bra eller? Jag har inte veto på något sätt, men kanske kan påverka valet. Det blir väl kommande eldningsveckor typ varannan vecka vilket bara resulterar halvtids vedeldning men full värme, lyx hehe. Men jag är lat och vill bara lägga in en gång om dagen.

Marcus, kan du utveckla det där med slavtankar i resp hus, är det bara för tappvatten som dessa är till eller hur menar du? Jag försöker som sagt undvika att ha en tappvattenlösning som endast går på el. Är däremot inte främmande för att stödvärma eller använda det som latmanslösning ibland. Har oxå kollat på att lägga ytterliga solfångare på det nya (mitt) huset, som ska värma tappvatten sommarhalvåret. Avstängningskranar?

Kom gärna med fler synpunkter.

Redigerat:
Vi har också ett "lokalt fjärrvärme system", till det ena huset som det ligger ca 230m kulvert så sats laddar vi över värmen till en 1,5m2 stor tank där det också sitter en varmvattenberedare i. (Vi ersatte bara den gamla vedpannan med kulverten kan man säga) Till det andra huset som det är ca 50m kulvert kör vi en tryckreglerande pump och en värmeväxlare för varmvattnet.

Det stämmer säkert att baxis 50 kw skall värma 4 m3 på två inlägg när den matar ut 50 kw och inget annat dra från tankarna. 50 kw är pannas toppnotering = jätte välpackat med klass ett björkved. Nu kanske du ichgary har lyckats ändå jag bara säger hur verkligheten ser ut på mitt färäldrarhem.
Men en 60 kw panna är nog inte fel. Men om jag hade byggt det ni skall göra så hade jag tagit minst en 80 kw panna, (eller flis men det e en annan sexa) alltså en med ett jättte magasin. För du sa det själv du e lat och vill bara lägga in en gång. Det kan du nog glömma tyvärr. Men bättre lägga in två gånger istället för att elda varje dag.
Slavtankar i huset. I min värd blir det förluster med kulvert. Om du har en värmeväxlare så måste vatten cirkulera hela tiden för värme och vv. Om du har en salv tank med kulvert styrning så går kulverten när tanken skall fyllas med värme ända till botten. Sen startar den inte för än den e kall i toppen på tanken. Det lilla vattnet som blir kallt i kulverten e försumbart. Sen behöver du bara en 2 rörskulvert. Nackdel slavtanken e dyr och tar plats. Men åter igen jag hade byggt så här, eller borrt i berget. Men det e ju lite kul och elda.
Efter slingan i slavtanken går vv in i en liten elberedare men efter som du har eldat och vattnet är 60-70 grader i toppen på tanke så slår inte elbredaren till inställd på 60 grader. Utan bra när ingen har tagit vv på en lång stund men då bara för att hålla det lilla vattnet varmt. Enligt mig försumbart. Om du inte hinner hem och elda så kan du frugan iallafall duscha innan hon skall på föräldrar mötet.
Solfångarna på garaget kanon. Sattsa på en bar anläggning där. Om du skall ha solvärme i ditt hus också måste du antingen ha en sol slinga i slavtanken eller en tank till. Det springer iväg nu. Elpatroner i varje slavtank (hus) man skall inte pumpa eluppvärmt vatten i kulvert. Men en patron för frysrisken skull skadar inte.
Avstängningskranar! I och med att systemen hänger ihop och man vill ändra på något typp ett nytt element eller nåt vad vet jag. Så att man inte behöver tappa av så mycket vatten men det där vet ju röris och mycket mer hoppas vi.

En tank i pannrummet på runt 8-10 m3 hade väl varit lagom till den pannan, du laddar upp 8m3 på 7,5 timmar om du har lust med det, sen är det detdär med SOlvärme vilket gör saker lite mer avancerade..

Det bästa när man har så stor tank är att kunna ladda i flera nivåer med värmeväxlare för att kunna få en bra topptemp fast solen inte är så intensiv. Ved och Sol är en lite klurig kombination, men det går att utföra om man nu måste ha det. Ett måste när man har solvärme är att bereda varmvatten med en bra TVA..

Det är viktigt att tanken är väl isolerad 50cm på toppen och 30-40 på sidorna..

Sen vad gäller kulverten, den är ju bara 20 meter så det borde väl gå att shunta direkt från pannrummet in i respektive hus om man vill, och köra med vvc för varmvattnet för att slippa ha tank i huset. Men jag har ingen riktig koll på kulvertar..

Hoppas ni har tänkt igenom hur ni ska agera den dag som ni antingen skiljer er, bryter upp med svärföräldrar eller vill sälja huset. Sannolikheten att detta händer inom 10 år är långt över 50%.

Ett hus utan egen panna är i princip osäljbart, så se till att bygga på ett sett som gör det enkelt att stoppa in egen panna i huset.

Tack för all hjälp!
Pannan blir en 60kW med 305l i vedmagasin, sen kommer vi ha separata tankar i varje hus. Solvärme blir det, men förmodligen bara på garaget och jag ska kolla på möjligheten att växla in värmen i tanken istället för solslinga.

Från första början hade jag tänkt borra i berget och sätta pump, vilket är riktigt gynnsamt m h t berg i dager på stor del av tomten. Just nu är jag/vi mer sugna på eldningsalternativet och se hur detta system fungerar, så det får framtiden utvisa

Det kommer nog gå en del ved, det finns en 8x4m pool som ska finnas möjlighet att värma oxå. Nice! :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.