Min Grohe Vitalio Start duschblandare gick sönder för ett tag sen, vattenflödesreglaget gick av. Man blir ju rätt besviken när man ser att den är byggd av plast och har brutits av... (se bilder).
Avbruten plastdel i handen framför söndermonterad duschblandare med synlig aquadimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kontaktade Bauhaus där jag köpt duschblandare och de tog i sin tur kontakt med Grohe. De kunde konstatera att jag behövde reservdel 12433, en s k "aquadimmer" (https://www.grohe.se/sv_se/aquadimmer-12433000.html)
Listpriset för denna del är 1910 kr hos Grohe, men Bauhaus kunde beställa den för "endast" 1190 kr.

Jag tycker detta är helt befängt, en liten reservdel kostar 1/4 av hela blandaren (3995 kr inkl takdusch).

Nyss upptäckte jag att Bauhaus håller på att rear ur samma duschblandare för 2995 kr, vilket känns enklare för mig än att köpa en reservdel (2 veckors leveranstid) för 1190 kr, sen behöva montera isär blandaren (vilket säkert också är en huvudvärk i sig) och byta del, och tillslut montera tillbaks blandaren.

Är det nån som vet varför dessa reservdelar är så dyra? Känns som tillverkningskostnaden knappast kan vara så hög och det ligger väl i Grohes intresse att man kan laga deras blandare på ett vettigt sätt.

Vore också intressant om nån vet om dessa aquadimmers är nån standard del man kan köpa från nån annan än Grohe, och isf var?

G OMathson skrev:
[länk]
Verkar vara mer än bara plastbiten
Tack, men jag trodde en sån här grej skulle kosta runt 50-lappen. Kanske naivt.

Får bli en ny blandare istället.

MrJay
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.