Vi var inne på Beijer för å kolla upp priserna på valnötbänkskiva. Det blev ca 40.000 kr för 5 m. Detta gjorde mig minst sagt förvånad, och i förlängningen förbannad. "Tror de vi är dumma i huvet" utbrast jag i bilen på väg hem, och efter det har jag lagt saken på hyllan. För självklart blr det en valnötskiva från K-rauta, den kostar bara 12.500kr för samma längd!

Men så här i efterhand, när man har fått distans till saken (och dessutom inte köpt någon skiva ännu), vad är egentligen skillnaden? Är Beijers 27.500 kr bättre? Eller är det "samma skit"?

Någon skillnad finns det väl, men inte värd 27000,
Köper man en bänkskiva för 40.000 så tycker jag man ska diskutera ifall mänskan ska få ha rösträtten kvar...

Fast jag köpte precis en liten svets för 16.000, bara för att det kan vara bra att ha...
Så mitt förstånd kan väl också diskuteras...

Ha, ha, ha! Jag tycker ditt förstånd verkar vara alldeles utmärkt! En svets ligger högt på priolistan, man kan ju tillverka sina egna traktorredskap till exempel! Inte för att det blir särskilt bra, me kul är det ju i alla fall!

Samtidigt har ju Beijer i höst haft valnötsskivor, 3m, för 3000kr, dvs 1000kr per meter. Prisspannet är stort. I ärlighetens namn skall sägas att dessa skivor kräver viss gallring; två av de fyra vi köpte var inte plana - men vi fick byta.

I mitt närområde har jag Bauhaus, K-rauta, Beijers och diverse andra. Det enda jag har hittat som var billigare på Beijers än på samtliga andra ställen var DeWalt sågklingor. ALLT annat jag har tittat på ligger 30-200% dyrare hos Beijers. Så för min del låter det ganska normalt att du fick det pris du fick på Beijers.

Träskivor börde vara dom billigaste när man jämför med sten och perstorp. Trä är ju billigast att tillverka och minst hållbar, tycker jag. Köpte min ekskiva på Bauhaus för ca 1000kr/löppmeter och tyckte det var precis lagom pris ifall jag ska byta den tidigare än hela köket . Jag betraktar träskivan som en förbrukningsdel som slits före allt annat. Man kan ju slipa den och få i nyskick men med det priset blir ett byte en enklare val :).
Med en stenskiva är det tvärtom. Den håller i evigheter så man hinner betala av dom pengar man lånat upp för att skaffa den. Oftast är det den infällda hällen och skåpsdörrar som ger upp först.
Bejier har tydligen kunder som betalar det höga priset utan att träskivan har en guldkant . Marknaden har vant oss att 200kkr per kök är inget ovanligt så visa blir ju fartblinda när dom handlar...
Bödde hann fundera :)
gaia

Skönt att ni har samma uppfattning :) Nu blir valet ännu enklare...

8000kr/m låter jäkligt dyrt. Har inte siffrorna i huvudet men jag tror att Spekva tar 4500+moms för sina och då är det ju inte Kalle Anka-kvalitet vi pratar. Mste ha blivit något fel när de räknade pris åt er på Beijer.

Ja, det verkar ju minst sagt konstigt :confused: Saken var den att vi först ville ha pris på stenbänkskiva, vilket landade på ca 40.000 kr för 5 m inklusive fasning av kant och alla utsågningar. Det kan jag till viss del förstå, men det var väl mycket pengar för oss. Därför valde vi istället att satsa på valnöt. Men denna hamnade på precis samma summa, som jag skrev om ovan.

Med facit på hand verkar det ju faktiskt som killen vi konsulterade har räknat fel på något sätt!!! Man kanske får ge det en chans till...

På tal om dyra bänkskivor... Vi var och fick en komplett offert till kök och en av delarna var bänkskiva till köksön i 40 mm valnöt och den var ca 2 m lång och 1 m bred och sen skulle skivan gå ner och täcka kortsidorna så det blev 2 st 90 cm längder till, alltså ca 4 m totalt till det fina priset på 54000:-, 1/4 av det totala priset på köket med vitvaror, trodde knappt det var sant när vi fick offerten...
/Ulrik

Bänkskivan i ett kök är ju en arbetsyta som utsätts för olika spill och mekanisk åverkan. Är inte valnöt ett onödigt känsligt material?

Få se nu, ska vi investera i en ny bil eller ny bänkskiva :D Skämt å sidor, jag tycker det är hutlölst...

Jag tycker inte det är "onödigt känsligt" material, men det är ju inte som sten - och det är ju just av den anledningen priset borde vara där efter...

Och sen finns ju Getalit laminatskiva för 500:- metern, kanske inte ett alternativ, men nog är det prisvärt alltid. Vet ej vad LG-skivorna ligger på, men även de lär ju vara prisvärda mot Beijers.

No ja, 1300kr/lm var ju ett helt humant pris :).
gaia

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.