Logga temperatur/rh vad behövs? Telldus?

1k läst  26 svar

1. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Perfekt! Jag tyckte jag hade letat, men inte särskilt bra tydligen...

Nån som har någon erfarenhet av den/motsvarande, eller kan man bara utgå från att den gör det den ska?

2. R
    Medlem Nivå 5
    Det finns en sak som heter Sensibo Sky, Z-wave

https://www.m.nu/varmereglering/sensibo-sky-gor-din-luftvarmepump-ac-smart

Jag har min värmepump ansluten med en Z-wave brytare, på så sätt kan jag se om den är igång på momentanförbrukningen. Jag testade tidigare med att bygga om en 433 brytare som kopplade in ett motstånd I serie med termistorn så värmepumpen trodde att det var varmare än det var så den gick ner I prestanda, tror det var 12 grader skillnad. Det blev inget bra att ha så hemma, men I ett fritidshus/garage är det nog lagom att ha underhållsvärme 10°C som man kan bumpa till 22°C några timmar innan man kommer dit, har man övervakning med Z-wave så ser man ju att den faktiskt ökat när förbrukningen ökar.

Redigerat 11 jan 08:12
  3. R
    Medlem Nivå 5
    Mitt råd är att köpa en enkortsdator Raspberry Pi och köra Home Assistant, ett automationssystem som är supersmidigt att komma igång med. Glöm alla kommandrader och script som måste skrivas förr, detta är helt grafiskt, du staller in allt I webbläsaren.

Du kan tända, släcka, logga temp/kWh/LF/vattenläckage. Det finns snygga grafer som visar allt du kan tänka dig. Du kan antingen lägga loggfilerna på ett SD kort eller skicka upp dem till något moln, tex dropbox.

• Laddar…
  4. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
  5. E
    Medlem · Nivå 15

En annan grunka för konvertering mellan Z-wave och IR-signaler. Delvis kompatibel med ZNet.
    https://www.m.nu/varme-kyla/z-wave-...MIpd3klf7n3wIVAuWaCh05vgPtEAQYASABEgJ-W_D_BwE

6. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 14
    Ja, det är väl samma som @Peter2400 länkade till. En sån får det nog bli, hann dock inte få hem någon innan helgen.

Ur mitt perspektiv var dock temperaturövervakningen viktigare än att kunna styra värmepumpen på distans, även om det är klart att det vore trevligt att kunna förvärma (de uppvärmda delarna av) huset innan man kommer fram. Men det ena behöver förstås inte utesluta det andra.

7. E
    Medlem · Nivå 15
    Japp det är det. Missade hans inlägg.

8. S
    Medlem Nivå 2
    Gammalt inlägg förstår jag men IFTTT har också en variant.
    Log temp IFTTT

9. E
    Medlem · Nivå 15
    Har du själv testat den länkade "applet:en"?
    När jag tidigare testade den så verkade det som den bara loggade max och minvärde, alltså ingen regelbunden mätvärdesloggning.
    Det fanns en annan applet på IFTTT som gjorde precis det, men den finns ej längre kvar.

10. Peter2400
    Medlem · Nivå 17
  11. E
    Medlem · Nivå 15
    "Mitt Hem" finns bara för iOS.

Själv tycker jag att graferna bäst läses och visas på en vanlig skärm.
    En ny funktion i Telldus app är lokal styrfunktion när telefonen befinner sig på samma nätverk som ZNet/Net v.2.

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 2
    Trodde den skull logga enbart avvikelser men de loggade var 10:e minut ungefär. Men det dyker upp o försvinner grejor på IFTTT så det kan vara fel applet jag länkat. Stängde av den här, så 10 nov fanns den jag använt iaf.

upload_2019-1-15_11-30-16.png

• Laddar…

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: