2 584 läst · 8 svar
3k läst
8 svar
Logga nätspänning
Hej,
Installerade en CTC EcoAir luft/vatten värmepump med tillhörande EcoEl elpanna för en dryg månad sedan till bostaden.
Helt underbart att läsa av elmätaren nu, tippar på en halvering av elförbrukningen.
Tyvärr så har det vid ett flertal tillfällen hänt att motorskyddet till värmepumpen har utlöst.
Första gångerna kolla jag upp allt, mätte strömförbukning mm men allt verkar vara OK.
Efter återställning så funkar allt igen.
Börjar nu misstänka att det är låg nätspänning/spänningsdippar som gör att motorskyddet utlöser då det endast händer då det är riktigt kallt ute ELLER kallt med hög vind (stor avkylning). Har kunnat konstaterat att inkommande spänning från elverket ligger ganska lågt (och ojämnt mellan faserna) vid dessa tillfällen. Troligen många grannar som kör elvärme och därmed belastar nätet hårt då det blir kallt.
Finns det någon enkel utrustning (inte löjligt dyr) att logga nätspänningen med, alla 3 faserna, där man kan se Max/Min spänning och gärna kunna tanka över till PC (inget krav)?
Mvh
Fredrik
Installerade en CTC EcoAir luft/vatten värmepump med tillhörande EcoEl elpanna för en dryg månad sedan till bostaden.
Helt underbart att läsa av elmätaren nu, tippar på en halvering av elförbrukningen.
Tyvärr så har det vid ett flertal tillfällen hänt att motorskyddet till värmepumpen har utlöst.
Första gångerna kolla jag upp allt, mätte strömförbukning mm men allt verkar vara OK.
Efter återställning så funkar allt igen.
Börjar nu misstänka att det är låg nätspänning/spänningsdippar som gör att motorskyddet utlöser då det endast händer då det är riktigt kallt ute ELLER kallt med hög vind (stor avkylning). Har kunnat konstaterat att inkommande spänning från elverket ligger ganska lågt (och ojämnt mellan faserna) vid dessa tillfällen. Troligen många grannar som kör elvärme och därmed belastar nätet hårt då det blir kallt.
Finns det någon enkel utrustning (inte löjligt dyr) att logga nätspänningen med, alla 3 faserna, där man kan se Max/Min spänning och gärna kunna tanka över till PC (inget krav)?
Mvh
Fredrik
Kollat så att motorskyddet är rätt inställt?
Prata med din elektriker , han har säkert utrustning för loggning av sröm / spänning.
Så kan den logga någon vecka och se....
Dessa instrument är rätt dyra så det lönar sig nog inte att köpa in ett själv.
PS.. Det finns firmor som hyr ut utrustning för sådan ändamål oxå.
Så kan den logga någon vecka och se....
Dessa instrument är rätt dyra så det lönar sig nog inte att köpa in ett själv.
PS.. Det finns firmor som hyr ut utrustning för sådan ändamål oxå.
Jag vet att det finns dyr utrustning att köpa eller hyra.b2b2 skrev:
Trodde dock då det idag finns enkla loggersystem för temperaturer, elförbrukning, vind och regn mm att det även fanns någon enklare logger för spänningsmätning.
Mvh
Fredrik
Jodå, men inte för 3-fas.B.A.F.O skrev:
Ring nätbolaget i ditt område och fråga om inte dom kan logga spänningen hos dig en par veckor. Har du tur kan det kosta gratis.
Har du mätt med en vanlig multimeter? Vilka värden fick du?
Fluke 3-fas elkvalitetsanalysatorer börjar på c:a 40k + moms
Liknande trådar
-
Plejd, behörig elektriker och kod för att logga in i app?
Belysning -
Fördröjning innan SolarEdge loggar data?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Suddiga bilder för icke inloggade
Information & Feedback -
AQARA temperatursensor, hur långt bakåt sparas loggar?
Teknik -
Fråga till alla rörlöggare, rörbock
Verktyg, Maskiner & Fordon