Byggahus.se

Logga el

1. N
    Medlem · 155 inlägg

NordiCs

Medlem
    Jag är nyfiken på om det finns något som man kan koppla in på inkommande elkabeln och sedan vidare till t.ex. datorn så man kan logga vilken elförbrukning man har i relation till tider på dygnet / månaden.

Någon som vet om detta finns att få tag på till ett hyggligt pris och i såfall vart ???

2. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 180 inlägg

Immobil

Medlem

Re: Logga el

8) Sätt en Web-kamera i mätarskåpet. ;)

3. P
    Medlem · 432 inlägg

PatrikJ

Medlem

Immobil har alltid så bra ideér!! ;D
    Kan inte du ha ett eget forum här så att alla ställer frågor endast till dig? Typ "Fråga Immobil" !

Det kan nog bli ganska bra tror jag... ::)

Sköna svar, fortsätt med det. (förutom när jag ställer mina egna högst vetenskapliga frågor....)

/ PJ

4. Jante
    Medlem · 619 inlägg

Jante

Medlem

Datalogger PC 4-kanals USB

Spela in DC-signaler eller andra långsamma signaler under mycket långa perioder. Mätvärdena sparas automatiskt på din dators hårddisk för framtida beskådning. Tack vare USB anslutningen behövs ingen extern strömförsörjning. Enkel installation. PC-LAB2000 programvara medföljer. 4 DC kanaler för 3V, 6V, 15V och 30V. Känslighet: 10mV. Noggrannhet: ±3%. För ytterligare tekniska data och information om programvara se www.kjell.com/multimeter

Här hinns det en logger, ampere mätare typ klämma kjan ju användas till den här....

5. Immobil
    Medlem · Blekinge · 10 180 inlägg

Immobil

Medlem

:-[ Tack! :D
    8) Jag får väl snacka med Marlene, om jag kan få en egen tråd. Annars får jag, om intresse finns, starta ett helt nytt forum typ: www.fragaimmobil.nu ;D

::) Var inte så säker på det. ;D

8) Jag gör så gott jag kan, med den vetenskap jag besitter. ;D

6. TLovskog
    Medlem · Skåne · 988 inlägg

TLovskog

Medlem

Hej,

Om det är en permanent installation så är väl följande överkommligt.

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=9341.htm

Mäter allt och det finns moduler för att få informationen till en dator/logger som RS485, puls, analogt etc.

7. G
    Medlem · Stockholm · 1 292 inlägg

geschwint

Medlem

Den där har jag kollat på och funderat på att investera i. Verkar väldigt kompetent

8. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Fast då får man ju omvandla ac-signalen från klämman till en dc-signal. Det är nog roligare att ansluta ac-signalen direkt på line-ingången på ett ljudkort (eller ev mick-ingången, eller ev med dämpning, beroende på vilket område man får på utsignalen).

annars finns det tydligen elmätare som ger en puls ut varje gång en ny siffra "snurrar fram" så att säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.