Hej!

Framför vårt hus står idag två stora Enar och några Thujor som insynsskydd. Vi skulle vilja ersätta en En med ett lövträd, gärna med lite bollformad krona (typ Klot-Robinia). Det får heller inte vara för stort (ej över 4,5 meter eller så). Vilka löv-växter trivs egentligen bland barrträd?
Hade även tänkt bygga en spaljé längs barrträden, och där sätta en Clematis Summer Snow, tror ni den kommer frodas i surjorden?

/Johan

Robinian har ett aggressivt rotsystem men jag tror du kan sätta en klotrobinia men helst ett par meter ifrån enen. Klotrobinian måste beskäras om den ska behålla sin klotform. Iom detta håller du också in höjden. Den klipps på våren precis när den tänt - ngn cm från förra årsskottet. Klipper du den inte får den ursprungsformen och blir mycket mycket stor. Du ska också tänka på att den ger rotskott så man får plocka dessa några gånger/säsong. Annars är det ett ypperligt träd och jag har själv flera klotrobinior i min trädgård.

När det gäller Summer Snow ska du också tänka på att den växer otroligt kraftigt när den en gång satt igång. Jag klipper faktiskt ner min Summer Snow varje vår just pga att den blir så vidlyftig.

Ett träd som inte är direkt klotformat men har ett samlat växtsätt är Katsura. Ljusgröna blad som är vackra till barrväxter. Du kan välja clematis av olika sorter så får du blommor under lång tid. Alpina blommar på våren på fjolårsskotten så finns det massor av namnsorter i vita - blå eller röda toner. Något som är fint (om man gillar det förstås) är att ha en clematis klättrande i tujan. Jag har en småblommig röd som heter Niobe i min.

Ett trevligt lövfällande och vackert blommande alternativ till sur jord är azalea.

Azaleor ja, då kan jag rekommendera A arborescens, doftar så gott (tycker jag) och är vacker med sina vita blommor och röda ståndare.

Vilka bra svar! Ska genast titta närmre på dessa växter. Tack!

Katsurans största fördel måste väl ändå vara att den luktar pepparkaka på hösten. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.