Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Lövskydd för hängrännor

1. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Komplettera med mera rör i nederkant på snörasskyddet :)

2. Zork
    Hobbyelektriker · Nacka · 62 inlägg

Zork

Hobbyelektriker
    Jag har en Stihl lövblås BR 600 man har på ryggen, som proffsen :) Vad är det för tillbehör som fungerar till hängrännor?

3. A
    Husägare · Kalmar Län · 14 751 inlägg

AndersSPremiumikon: Trä

Husägare
  4. Zork

Zork

Hobbyelektriker
    Kul lösning, Nu gäller det att hitta smidigt plaströr och krök i lämplig längd 4-5m?
    Hur långa rör fick du med i din sats?
    Jag har blåst stuprören, det brukar fungera men nu ska jag även prova hängrännorna.

Har en renstillsats till min högtryckstvätt men då måste man upp till rännan.
    Tänkte annars leta efter teleskåprör till högtryckstvätt och komplettera med böj för att rensa hängrännorna från backen.

5. V
    Medlem · Västra Götaland · 392 inlägg

VillaAnna

Medlem
    Låter smidigt, funderar på om man inte blåser upp en del av skräpet under pannorna?

6. A

Husägare
    Det är ca 3 m och du når då ungefär 4 m hängrännor. Och med full längd monterad får du hålla emot lite för det trycker på ganska bra med 90 gradersvinklar monterade, men rent blir det i rännorna och så stoppar man ned vinkel i stupröret och blåser ned neråt. Jag kör dessutom inte blåsen fullt utan det räcker med lite halvgas och rören vinklade så de ligger i rännan och blåser det som finns framåt/uppåt. Har en liten Stihl BG56 men den har effekt så det räcker till och blir över.
    Om du blåser in skit under pannorna beror ju på hur taket är byggt. Jag har fotplåtar på alla våra hus så det är inga problem. Och du kan ju rikta rörkröken så den blåser snett utåt.

7. Zork

Zork

Hobbyelektriker
    Risken att blåsa upp skräp finns nog både med lövblås och högtryckstvätt.
    Om man är rädd för det är det stege som gäller

8. A

Husägare
    Som tillägg. Lövblåsen används sedan till vanlig lövblåsning, blåsa rent asfaltplan från grus, tralldäck från björkfrön, etc,

9. Zork

Zork

Hobbyelektriker
    Vad kostade rörsatsen?
    Stihl mfl. brukar kunna ta bra betalt för några enkla rör eller andra low tech delar

10. A

Husägare
    Jo, visst finns det men inte blir det några mängder att det blir problem även om du inte har fotplåt och pannor utdragna över hängrännan. Värre är det med skit i rännorna så det rinner över och kanske rinner mot fasad eller stänker skit på fasaden.

11. Zork

Zork

Hobbyelektriker
    Funderar på att sätta block och talja i ett stuprör som är svårt att komma åt. Då kan jag dra linan upp och ner eller t.o.m. sätta på en sotarborste för att få bort skräp eller snöslask som har fastnat i rör eller tratt.

• Laddar…
  12. A

Husägare
    Du hittar alla tillbehör med priser på Stihl hemsida, bättre att kolla där så får du dagsfärska priser. Deras prismodell är att det är samma pris i alla butiker.
    Men 300-400 hamnar du på och det är ju småpengar om det fungerar.
    Erkänner också att mina övriga maskiner motorsågar, röjsåg, sjyddskläder, etc, är Stihl, måste ha grejor som fungerar i skogen. Men det finns andra fabrikat som fungerar lika bra men jag har kanske inte hittat till dem ;)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.