Lövblåsare

23k läst  188 svar

1. N
    Medlem Nivå 3
    Funderar på att skaffa en lövblåsare till höststädningen i trädgården. Tar gärna del av erfarenheter och tips från er på vettiga modeller. Den kommer bara att användas på den egna tomten så en dyr proffsmaskin behöver jag nog inte. Möjlighet att köra eldrivet finns också men är osäker på om kraften räcker på de eldrivna maskinerna?
    Tomten är ganska stor så det får inte vara alltför dåligt heller. Som sagt, goda råd och tips mottages tacksamt! :)

2. T
    Medlem · Nivå 19
    Jag hade en vanlig handhållen, och bytte till en ryggburen, köpte en beg husqvarna på blocket, och det var en enorm skillnad. Såååååå mycket bättre med den ryggburna husqvarnan.

• Laddar…
  3. buspojken
    Renoverare Nivå 9
    Köp inte meec från Jula, sämre skit får man leta efter, går fortare med frugans hårfön

4. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Om sladd är ok så är Stihl SHE 71 en riktigt bra blås. Har kört den i flera år och den orkar utan problem även blöta löv.

Om jag sliter ut den kommer jag ta en allvarlig funderare på en batteridriven blås, men startupkostnaden är lite trist. Laddare och batteri är dyrt. För en villatomt lär dock kapaciteten även på batterivarianterna vara mer än nog.

• Laddar…
  5. N
    Medlem Nivå 3
    Ok, men den är ju bara på 1100 watt. Kan det räcka? Många andra ligger ju på närmare 3000. Eller har Stihls fläkt en smartare konstruktion möjligen?

6. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Ja det räcker. Vill du ha något avsevärt kraftigare får du hänga den på ryggen och fylla på bensin.

Stihls fläkt ser rätt "vanlig" ut, vad dom andra leverantörerna gör av all effekt kan man ju fundera på..... Jag tror det är klokt att titta på luftmängd istället för elektrisk effekt, men även den siffran mäts antagligen på olika sätt så det är nog svårt att jämföra.

• Laddar…
  7. T
    Medlem · Nivå 19
    Alltså, en villatomt kan vara allt från 300 till flera tusen kvm. Och mängden löv kan variera kraftigt. Det räcker med en enda stor ek på en 1000 kvm tomt, så är batteriblåsaren körd innan man knappt kommit igång. Men på en mindre tomt med några fruktträd räcker den säkert flera vändor ;)

• Laddar…
  8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag har inte provat någon batteriblås så jag vet inte vad dom orkar.

Den sladdvarianten har jag kört både på min villatomt (som har ett par fruktträd och två björkar + lite buskar) och på landet där det är ett par tusen kvm gräs, 10 björkar + ytterligare lite träd osv). Sladden funkar i båda dessa fall. Har även testat ryggburet på landet och givetvis blåser det mer men inte ens där tyckte jag det var värt besväret (både tyngre och bullrigare).

...det finns ju dock drösvis med ryggblåsar på blocket om man tycker sig behöva sådana, till rätt ok priser.

• Laddar…
  9. hsd
    Medlem · Nivå 11
    Jag kör med en flymo 220volts blås och det räcker på min tomt, men jag har testat en bensindriven husqvarna och den blåser mycket mer ,tyvärr är den klumpigare att använda

• Laddar…
  10. T
    Medlem · Nivå 19
    Jag har testat de olika varianterna, och jag tycker i alla fall att den ryggburna är den klart smidigaste och i särklass minst ansträngande att använda.

Att den sedan är overkill för många "normala" villaägare är säkert helt sant. Här räcker den ändå inte riktigt till, men är det bästa jag hittat, och så kombinerar jag den med en motordriven borstmaskin, fast den gör inte så mycket till för löven annat än de som klibbat fast ordenligt.

Alla varianter fungerar nog bra för sitt tillänkta användningsområde. En batteridriven är säkerligen det bästa valet för den som inte behöver mer än vad den orkar med. Jag gillar batteridrivet :), och väntar otåligt på bränslecellsdrivna prylar av alla de slag :)

• Laddar…
  11. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 16
    Jag har en sladdriven från Bauhaus som jag köpte för runt en femhundring för kanske fem år sedan. Sammanfattningsvis är den inte så bra som jag drömde om men inte heller så kass som jag fruktade.

Jag tycker den gör nytta och skulle nog köpa något liknande igen. Då det är en maskin som jag enbart använder en dag per år vill jag inte betala för något mer proffsliknande, även om jag förstår att en ryggburen bensinare antagligen är väldigt mycket bättre.

Min är grön men den är snarlik Biltemas:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    17-535_xl_1.jpg

• Laddar…
  12. Patrick E
    Medlem Nivå 10
    En rejäl lövblås funkar också utmärkt att blåsa bort snö med. Jag köpte en bensindriven ryggburen för några år sedan och ångrar det inte. Lövkrattning som tidigare tog en hel helg är avklarad på några timmar. Drygt 1000 m2 med björkar och ekar. På vintern går det snabbt att blåsa bort snö i trappan, på gångar och garageuppfarten.

13. N
    Medlem Nivå 3
    Tack för era svar så här långt!

Det handlar ju om som har sagts här bara om 1-2 dagar per år så att köpa en ryggburen för 5-8000 kr är ju inte aktuellt, möjligen då om man hittar en billig begagnad.
    De jag funderar på än så länge är Stihl SHE 71 och Black&Decker GW 3030.
    Om man jämför angiven prestanda så vinner B&D som dessutom är 400:- billigare i dagsläget men om den också vinner i praktiskt användande vet jag ju inte.
    Gissar väl på att båda är helt ok samtidigt som Stihl kanske är av högre kvalitet rent hållbarhetsmässigt.

Redigerat 9 sep 2016 15:52
  14. T
    Medlem · Nivå 19
    Om du provar de där två, så är min gissning att du kommer att tycka att Stihlen är väldigt billig i jämförelse, även om den är 400:- dyrare ;)

15. N
    Medlem Nivå 3
    Har du provat båda?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: