Byggahus.se

Lövblås test och kretsloppsanpassad metod för att samla löv

1. I
    Anonym
    Optimisten förlitar sig på att höststormarna kommer från rätt håll.:)

• Laddar…
  2. A
    Medlem · Nivå 19
    När det gäller eklöv och villagräsmatta så ska de tas upp och då är en lövblås perfekt. Kör själv en alkylatdriven Stihl för att blåsa samman. Om man har några stycken stora ekar förstår man varför de inte kan malas med med någon mulcherkniv.

• Laddar…
  3. J
    Anonym
    Vi har alla olika förutsättningar i våra trädgårdar. För egen del är en ryggburen lövblås självklar. Varför? Nästan 20 stycken stora lövträd i plus 20 meter i höjd, 2000 m2 gräsmatta och ca 1000 m2 grusytor, så måste lövet fördelas ut och flyttas så att gräsklipparen kan hantera de stora mängderna löv som faller. Under nästan varje helg under oktober och halva november blåses löven ut till gräsmattan och ut från de ställen på tomten eller gräsmattan där alltid löven fastnar, sedan fram med gräsklipparen, så löven klipps ned i finare fraktion. Blir som en toppdressning varje höst.

4. I
    Anonym
    Beträffande sug så har jag en extra gräsklippare med uppsamlare som jag tänker byta kniven till ett fläktblad på. Detta för att lättare kunna städa gatan och uppfarten. Men i övrigt gör jag som jag brukar.
    Förstår det där med massor av eklöv. Är inte även boklöv så där långlivade?

5. M
    Anonym
    Lövblåsen använder jag till grusade ytor. Att kratta alkottar mm tar en evighet. Jag köpte förresten ett extra batteri, så nu håller jag på i 20+30 minuter.

6. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Min ALS25 HAR Pmax 2,5kW men jag vill minnas att den ligger runt 1700W när den arbetar. Går nog att trycka upp i 2,5kW om man kör in en gren i den kanske...
    Har ALS30 fläkt och krosshjul av metall?

7. M
    Medlem · Nivå 9
    Den frågan går jag bet på tyvärr. 25'an var tydligen bäst i test i nån test jag läste och 30'an är dess efterföljare. Det står att den är på 3kw och dom reade ut den för 995kr på Bauhaus så jag slog till.
    Ett allmänt tips till er som funderar på att köpa lövblås, undvik dom billiga med bensinmotor som typ Jula säljer. Köpte en sån Partner till min far. Den vibrerar något så otroligt så efter 2 minuter har man "sockerdricka" i händerna, kan aldrig vara godkänd att använda!

8. S
    Medlem Nivå 8
    På en stor tomt skulle jag ta uppsamlaren bakom en gräsklippartraktor.
    På min egen tomt (1835 m²) så vet jag inte vart löven tar vägen. Det finns både björkar, pilar och en häck mellan mig och grannen men min tomt verkar befrias från dessa löv eller så är det någon som krattar tomten åt mig.
    Däremot har jag några tallar (liknar tallar i alla fall) med mjuka långa barr och kottar som väger typ 18 kg som drygar ut tomten tack vare ekorrar och diverse fåglar, framförallt nötkråkor. Funderar på att använda det som motivering till att skaffa en grävmaskin/traktorgrävare och sen ta motorsågen.
    Utöver det kan ju lövkrattning ses som en träning. Det finns ju med i många träningsappar i telefonerna idag under vardagsträning. :)

9. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Ett annat tips är att också undvika deras billiga som går på el. Deras 3000W är i verkligheten på 800W.Köpte en och tyckte direkt att den verkade klen.Förstod varför när jag mätte effekten.

10. A
    Medlem · Nivå 19
    Använder min med tillsats att blås rent i hängrännor helt suveränt när man har 3-4 m upp till dem. En blåsning vår och höst.
    Har två olika munstycken ett runt som fungerar bra på stora ytor speciellt gräs och ett platt/ovalt som ger bättre precision vid lite finlir där löven inte virvlar runt lika mycket samt bättre på asfalt/grus.

11. P
    Medlem · Nivå 14
    Vad har du för maskin Anders? Och är det originaltillsatser eller har du snidat ihop dem själv Just blåsa hängrännor lät intressant!

Jag skulle vilja lösa så att jag kunde suga upp löven direkt till trädgårdstunnan, istället för att först fylla tygpåsen, och sedan tömma den i tunnan. Gjorde ett test en gång att rigga upp maskinen med utloppet ned i tunnan och sedan kratta fram löven till inloppet...gick inte så bra, löven virvlade ur tunnan lika snabbt som de kom i. Klurar lite på ifall jag skulle kunna lägga på ett typ galler med en rörstos i mitten. Sedan koppla på någon typ av slang på stosen där andra änden kopplas på maskinens utlopp...

12. A
    Medlem · Nivå 19
    Tror det är en Stihl RG 56 och med deras originalrör. Men är man uppe på 3-4m höjd får man gasa lite lagom annan blir röret som en propeller så man får lägga ned böjen i rännan. Det ingår två 90 gradare så man kan vinkla till det så man står rätt utan att få allt över sig.

13. P
    Medlem · Nivå 14
  14. A
    Medlem · Nivå 19
    Japp, det är den jag har. Den är ju ca 3m och sedan får du en 1 m till utifrån att du håller blåsen i midjehöjd, på en byggnad får jag delvis lyfta den så högt det bara går men då är jag upp på 4,5-5 meter.

15. R
    Medlem Nivå 14
    vem orkar bry sig om löv på gräsmattan? De kommer nytt efter en dag....Låt dem vara och lägg tiden på annat.