Byggahus.se

Lösvirkeshus - var börja?

1. E
    Medlem Nivå 1
    Tomten är införskaffad, ett par hektar betesmark vid bra badsjö i Småland. Jakten är slut och vi kan börja fundera på vad vi ska göra, typ av hus mm. Vi lutar åt att bygga lösvirkeshus alt stommonterat hus. Har tittat på en hel del ritningar och fastnar för sekelskiftesstilen med två våningsplan ca 200 kvadrat. Vi vill vara delaktiga och göra mycket själva. Jag fixar att måla och tapetsera mm, sambon drar all el, nätverk mm, är också snickarkunnig och svärfar lovar att snickra när vi väl fått upp huset och fått det på plats. Vi har tillgång till sågverk via släkting som lovat att leverera virke till bra pris. Vi vill ha vedeldat och tänker oss ett fristående garage med pannrum där och med övervåning på garage till förråd och gäststuga. Kanske en friggebod nere vid vattnet...? Tänker att det kanske är bäst att gå till arkitekt för att få en ritning hur vi vill ha det istället för att "fastna i händerna" på någon hustillverkare/snickare. Istället få ritning klar och sedan göra en förfrågan hos hustillverkare och snickare för att få prisförslag? Har bla kakelugnar som vi vill montera upp och vill gärna ha ett skafferi med självdrag från stenkista utifrån, riktiga "plankgolv" i huset...Har under lång tid sökt runt på forumet och det finns ju så många kunniga och så mycket information! Skulle vilja komma i kontakt med de som har byggt /tänker ungefär som vi och behöver tips och råd för hur vi går vidare?

2. G
    Medlem Nivå 6
    Villa Varm som har en forum del här på forum verkar var en variant som passar er. De har inga "färdiga" hus, utan bygger ett stomrest hus utifrån era/deras/gemensamma ritningar. Sedan kommer de och reser stommen så att huset blir tätt på 2-3 dagar, därefter så är det upp till er att fixa allt annat. Grund, El, VVS, Målning, Inresnickerier

Dock kan ni inte använda er eget virke till huset (inte utvändigt iallfall) utan måste ha deras.

Titta på deras hemsida eller besök deras del i forumet för mer information. http://www.villavarm.com/

- M

3. volvo
    Medlem Nivå 10
    Lägg ner lite tid och möda på att hitta en riktigt bra lokal byggare!
    De är ofta uppbokade en bra tid framöver men är helt klart värda att vänta på.

4. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Utefter det du skriver, skulle jag absolut bygga ett lösvirkeshus med lokal snickare. Jag skulle också anlita arkitekt för att få till drömhuset (med sekelskifte antar jag att du menar förra sekelskiftet ;) ). En arkitekt ger mervärden på många områden, bla. läge på tomten, ljusförhållanden inne och ute, utnyttjande av boyta, funktionalitet, anpassat hus till just era levnadsmönster.
    En duktig lokal snickare har garanterat också ett nätverk av andra duktiga hantverkare som rörmokare, plåtslagare mfl. Det ger er också en valfrihet att kunna använda eget material (kakelugnar mm), göra ändringar efterhand och bestämma hur mycket ni själva vill göra.

Vi själva har gjort precis så, hittat tomt, anlitat arkitekt, byggt i lösvirke med lokal byggare. Vårt hus blev försenat över ett år pga att vi inte hittade hantverkare, men det var det värt att vänta på.

5. P
    Medlem Nivå 12
    Anlita arkitekt och få så färdiga ritningar som möjligt.
    Då bygget är igång kommer en massa frågor och problemställningar som blir enklare att svara på om man tänkt igenom det innan (man får bara "panik"-lösningar uder byggtiden). Det går också fortare då man kan planera/kontakta andra hantverkare direkt.
    Kostnaden är ca 40.000. Med rätt arkitet är det värt mycket i byggprocessen. Kom ihåg att de har kunskaper som vi många gånger förbiser då vi oftast saknar kunskaper kring kommunikationslösningar och praktiskt använda huset på vardagen. Renoverar man ett hus kan det vara en annan sak, men då har man något att utgå ifrån.

P.S
    Ritningarna skall givetvis vara måttsatta och på digitaliserat (ex autocad) format.

6. E
    Medlem Nivå 1
    Tackar för tipsen! Förra sekelskiftet är nog tanken ja.....Vi söker vidare och studerar planlösningar mm för att komma underfund med vad det är vi vill ha. Vi bor bra idag och har inte någon panik, vi har letat i flera år efter rätta läget och det har vi fått nu med egen strand...!!! Jag tror på lösvirke...fortsättning följer. Om jag orkar kanske det blir en hemsida med bygget när det väl kommer så långt!

7. Thyle
    Medlem Nivå 1
    Du måste veta vad du vill ha först och främst. - A och O.
    Sedan går du till en arkitekt och berättar hur du tänkt. Om inte han/hon verkar förstå vad ni vill ha, kommunikationen inte fungerar, betala för den tid ni haft med denne och sök upp en annan.
    Den kostanden för en arkitekt är försvinnande liten i totalkostnaden, du kan aldrig göra om huset under resans gång.

Och framför allt!!! Ta in referenser på alla!! hantverkare! Alla! Sen kan det vara så att kemin inte stämmer mellan alla människor... Det påverkar en byggprocess erhört!
    Ju bättre planering från er, desto bättre siffror från hantverkarna.

Passa dig för hantverkare som har "kompisar"... Bra hantverkare är måna om sin del och förväntar sig att andra hantverkare kan sitt och sköter sitt..

8. S
    Bannad Nivå 1

börja med att.....

jag har själv börjat bygga hus i lösvirke, och det första du skall göra är att kolla med din kommun om dom har en såg där arb.lösa jobbar , det med för en mkt lägre M-kostnad för lösvirke, detta virke är inte klassat och inte heller det rakaste men det funkar helt klart att bygga med. jag köper 50*200 för 22,93 kr/m, här har du en lista på det jag kommer att köpa genom kommunen 'västerås'
    Långsida * 2
    Dim pris/M Ant Längd Åtgång Pris tot exkl inkl moms
    50*125 11,80 kr 12 2500 30 708,00 kr 885,00 kr
    50*75 9,00 kr 5 8400 42 756,00 kr 945,00 kr
    50*200 22,93 kr 4 2500 10 458,60 kr 573,25 kr

Summa 1 922,60 kr 2 403,25 kr
    Gavlar *2
    50*125 11,80 kr 10 2500 25 590,00 kr 737,50 kr
    50*75 9,00 kr 5 2500 12,5 225,00 kr 281,25 kr
    diverse kortlingar
    50/125 11,80 kr 30 2000 60 1 416,00 kr 1 770,00 kr

summa 2 231,00 kr 2 788,75 kr

golvreglar
    50*200 22,93 kr 14 6400 89,6 2 054,53 kr 2 568,16 kr

summa 2 054,53 kr 2 568,16 kr

hammarband/syll 22,93 kr 4 8400 33,6 192,61 kr 240,77 kr
    22,93 kr 4 6400 25,6 146,75 kr 183,44 kr

summa 339,36 kr 424,21 kr

Takstolar
    50*200 22,93 kr 8 7400 176 4 035,68 kr 5 044,60 kr

summa 4 035,68 kr 5 044,60 kr

summa tot stommme Exkl. 10 583,17 kr Inkl.13 228,97 kr

nu hoppas jag att det kan hjälpa dig en bit på väögen :)
    men som sagt är inte det bästa virket men det funkar att bygga med...

9. E
    Medlem Nivå 1
    det låter ju klart intressant..
    har du någon webb adress alternativt telefon nummer till sågen som Västerås kommun har?

/M

10. E
    Medlem Nivå 1
    Tackar för alla tips!
    Jag har pratat med flera arkiteter en del vet inte vad de vill ha i timmen andra har inte tid och många har "kompisar" på husfabriker, men till slut har jag faktiskt hittat en som inte är knuten till hustillverkare och menar att vi gör en ritning och sedan går det ut på offertrunda, blir det sedan lösvirke (som han tror att det kommer bli) eller stommonterat det avgör vi och/men även offerterna. Sågverket finns i släkten så jag tror att jag har alla chanser till prima virke till mycket bra priser. Det finns även ytterligare ett litet sågverk med tillgång till hyvel där vi kan ta fram lister efter eget huvud istället för standard. Men sedan finns det ju så mycket mera att tänka på.... Har ni begärt redan i offerten referenser av snickare mm? Offerter kan ju vara bra att utgå ifrån för att sedan välja den man vill ska göra jobbet men förhoppningsvis kan ju offerten hjälpa ned priset till en mera "rätt" nivå. Jobbar själv i bransch där vi säljer likartade produkter och då blir det pris men också personkemi som styr det mesta! Har arkiteter fast pris eller hur fungerar det? Vill ha hjälp med huset samt garagebyggnad/pannrum.

11. I
    Anonym
    Sågverk är nog bra. Men utan hyvleri är virket värdelöst att bygga med.

Sågverken har oftast svårighet med att hålla jämn dimension oavsett att virket sågas vid 18% nominell fuktkvot (som det skall göras, varierar fuktkvoten så blir det andra och olika dimensioner efter torkning). Sen beror det oxå på om det är genomsågat virke (standard) eller är sågat på ett sätt som tar hänsyn till årsringarna och vridningen på färdiga dimensioner.

Om virket fällts då saven är som högst i trävirket (vår, sommar, höst) vrider det sig mer än om det är fällt vintertid när saven drar sig tbx. Lagringen/torkningen betyder en hel del och sågningen ännu mer. Ramsågning är numera sällsynt. Det är bandsåg eller klingsåg som gäller. Den senare oftast på större sågverk. Men s.k. 'bonnasågar' kan ha en variant av klingsåg med åkbord för stocken. De brukar oxå ta hänsyn till årsringar och kvarterssåga virket som ger mindre vridning i färdiga dimensioner.

Om sågat virke används kan man få allt mellan himmel och jord i mått. Och är virket surt blir det sen torkningen som ställer till problem. 1" virke kan skilja mellan 25,4- < än 25,4 för att ta ett exempel. Även hos de större sågverken. Därför är dimensionshyvling nödvändig. Men görs den på surt/färskt virke blir det inte rätt ändå efter torkning.

Sågat virke till väggreglar (speciellt) har oxå en annan nackdel. Den innebär att när ni ska isolera (med mineralull) mellan reglarna och trycker in skivan från ena sidan mot det som är på andra sidan (oftast från insidan mot vindskyddet på utsidan) så griper den ojämna ytan tag i isolermaterialet så att det bildas triangulära 'fickor' vid utsidan. Dessa fickor gör att det blir skorstensverkan i väggen + att mineralullen trycks samman med sämre isoleringsvärde som följd. (Bygg därför enbart med hyvlat virke. Det har ni igen i värmekostnad. Undantag råplan eller s.k. 3-hyvlat virke för takbottnar.)

Börja sen fundera på vad ni ska bygga och gör upp en budget i stora drag vad allt får kosta med en särskild drös pengar för oförutsedda utgifter. Annars kommer ni att få problem längre fram.

Anlita sen gärna en arkitekt (eller ritkunnig byggnadsingenjör), men fundera gärna själv först över hur ni vill ha huset m.a.p. funktion och annat. Låt denne oxå få se budgeten så att han inte ritar en Rolls-Royce om ni inte har råd till mer än en folkavagnsbuss.

Resten kan ni läsa i övriga kommentarer. Ta referenser på alla. Även arkitekten. Handla upp uppdraget till fast pris av honom. Be att få en lista på vilka ritningar som h*n kommer att leverera för det priset, hur många skissförslag som ingår, vilka övriga handlingar som ingår för byggnadslov resp. upphandling/utförande osv.

Sök byggnadslovet.

Handla sen upp bygget till fast pris, eventuellt delad entreprenad, sammanställd till generalentreprenad under någon av entreprenörerna. Bifoga gränsdragningslista i förfrågningsunderlaget och specificera vilka delar som ni undantar.

Lycka till! Ni har en spännande och intressant tid framför er och se till att ni har bra folk att hålla i handen när det krånglar till sig. Det kommer att behövas.

12. E
    Medlem Nivå 1
    Slarvigt uttryckt av mig...sågverket ....har även hyvel för licenshyvling mm det är ett sågverk med ca 40 anställda och man har även lister, tryckt virke mm i sortimentet. Sambon är släkt med VD på nära håll så vi räknar med bra priser därifrån...!!