Byggahus.se

Lösvirkeshus på totalentreprenad

7k läst  29 svar

1. A
    Medlem Nivå 6
    Berget är kvar, var inte så lätt som det lät men hoppas vi kan lösa det på måndag.

Det har dykt upp några fuderingar dock som ni kanske kan hjälpa mig med..

Hur mycket singel brukar man lägga under plattan? 15 cm är det tillräckligt? Det är vad som ingår enl avtalet. Tyckte han som gräver snackade om 30 cm men det kanske är i dräneringen runt kantbalken han tänkte på?

Vi vill nog också lägga någon typ av L-stöd mot slänten, ska återkomma med en bild. Typ 22m lång stödmur för att kunna utnyttja baksidan bättre. Har någon något tips på bra och prisvärd lösning?

2. P
    Medlem · Nivå 10
    Hur mycket du ska ha hänger väl till viss del ihop med hur man väljer att göra runt om, vissa i vårt område har kört med ren sand allt ihop.

Vi har ca 20cm 0-90 sen är det 10cm 0-18 och sista 15cm 8-16, det är väl till stor del för att enkelt få det jämt och lätt att gräva ner div rör osv.

Gabioner använder jag som stödmur, kostade 15-20% av vad motsvarande mur med L-stöd skulle kosta.

3. A
    Medlem Nivå 6
    Just, då känns det rätt. Håller på att fylla med 0-90 nu, det går åt ordentligt med fyll. Drygt 130 ton igår, och det behövs nog lika mycket till.

Gabioner skulle ju kunna vara ett alternativ, jag ska kolla närmare på det!

Bjuder på en bild från gårdagen:

image.jpg

4. A
    Medlem Nivå 6
    Nu är singel på väg att paddas och vi ska väl snart börja lägga ut isoleringen.

Vi har tänkt om lite angående garaget dock, och tror att det blir bäst att mura bakre väggen och ena sidan, så vi kan fylla marken mot garaget. Entreprenören tipsade om Thermomur men jag hittar inte så mycket om det. Vad säger ni? Vilka alternativ har vi om vi vill fylla mot garaget? Vi vill hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt..

5. P
    Medlem · Nivå 10
    Beror ju på hur mycket du vill fylla, jag murade 5 varv med lecablock som jag motfyllt och det har inte varit några problem, så jag har 25cm breda lecablock och sen platon och 10cm cellplast.

6. A
    Medlem Nivå 6
    Tack för svar Pumba. Jag fyller nog ca 1,5m upp på väggen. Ska kolla med entreprenören som bygger en del i Thermomur.

En fråga som dök upp idag. Byggaren har råkat beställa trä istället för alu-fönster som vi beställt. Vad skulle ni göra? Ta mellanskillnaden eller vänta på nya i alu? Vilka är fördelarna/nackdelarna med trä? Elitfönster är det det gäller.

7. C
    Medlem Nivå 8
    Jag har också murat 5 varv leca och fyllt emot på mitt garage. Dock skulle jag nog inte göra det med 1,5 meter...

8. H
    Medlem · Nivå 19
    Alu kan ju eftermonteras.

9. A
    Medlem Nivå 6
    Ok, nja det är inte ett alternativ då jag isf beställer hem alu men får vänta några veckor. Fick veta att det diffar runt 18% i pris. Hur länge kan man räkna med att träfönstren ser schyssta ut? Jag tycker de är snyggare än alu, men om de måste hållas efter mycket så vet jag inte att det är värt det

10. A
    Medlem Nivå 6
    Här kommer några bilder på vad som hänt senaste 10 dagarna 😊

image.jpg

image.jpg

image.jpg

• Laddar…
  11. A
    Medlem Nivå 6
    Nu är bygget igång efter semestrar, och förberedelse för att lägga taktegel är på g. Jag har dock en fundering kring målning då vi ska sätta igång med målning av vindskivor och fasaden nu när den börjar komma på plats. Vi ska ha en limträpanel, http://www.martinsons.se/byggprodukter/limtrapanel , som kommer grundmålad och målad en gång. När jag och kollade på färg så fick jag frågan vilken färg panelen var målad med och att jag ev. behöver någon form av grundfärg ändå. Jag läste i Martinssons produktblad men hittade inget i den.

Någon som har koll?

Här kommer en bild från innan semestern drog igång:

image.jpg

image.jpg

12. A
    Medlem Nivå 6
    Tegel på g :)

image.jpg

image.jpg

13. A
    Medlem Nivå 6
    Panel börjar komma på plats och bergvärme ska borras :D

image.jpg

image.jpg

14. A
    Medlem Nivå 6
    Återkommer med en tidigare fundering från tråden.. Kommer som sagt nog behöva fylla slänten mot garageväggen. Har kollat upp pris på Thermomur som blir typ 75tkr för en långsida och en gavel. Betongblock verkar ligga i samma prisspann, ca 2200:- kvm. Tycker det känns dyrt. Vilka alternativ skulle ni säga att det finns? Långsidan är ca 7,2m lång och gaveln 6m, 2,5m takhöjd.

Skulle tro att jag behöver fylla mot upp till 2m iaf.

Hjälp!!

15. A
    Medlem Nivå 6
    Ny fråga, hoppas att någon har erfarenhet här.
    Jag ska få påhälsning av grävare och hjullastare för planering av tomten. Detta innebär dock att det måste gräva ner slänten bakom garaget på singelbädden för garagegrunden som inte är gjuten än. Den är redan uppkörd av bergvärmeborren så det måste paddas om. Då säger grävarkillen att den kommer bli fylld med jord och olämplig under grunden. Han ville inte heller skrapa den på sidan för då kommer man att köra sönder marken under. Han ville dock gärna skjuta fram singel över dräneringsrören vid släntkanten för att inte skada dräneringen som ligger där.

Hur skulle ni göra här? Jag undviker gärna att köra ut ny singel såklart..

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka