Byggahus.se
Isolera skiva, isolera skiva skruva.
Rören mellan tv och tv bänk blev lite annorlunda blev platsbyggda tunnlar istället för dosa och rör, blev bättre så tog inte lika mycket plats har dock ingen bild på insidan av dessa :( men är en tunnel ner och en låda nere som är 45 djup.

Är påbörjat gipsning av cirka 20 skivor då det var vad leverantör hade inne så idag kom dom resterande 158 skivorna som var beställt, dessa bar vi in ikväll då dom hotar med -20 grader imorgon.
IMG_3980.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3983.jpg
Skapa konto

IMG_3984.jpg
Skapa konto

IMG_3989.jpg
Skapa konto

IMG_3991.jpg
Skapa konto

IMG_3994.jpg
Skapa konto

IMG_3997.jpg
Skapa konto

IMG_3998.jpg
Skapa konto

IMG_4010.jpg
Skapa konto

IMG_4015.jpg
Skapa konto

IMG_4013.jpg
Skapa konto

IMG_4023.jpg
Skapa konto

IMG_4025.jpg
Skapa konto

• Gilla
Gizmokvack och 1 till
  • Laddar…
Bra timing med vädret!

Det kan man säga, är dock inte 20 utan 14 minus men inte kul att bära i detta väder :p

Gipsning av väggar är pågående, kommer vara ledig mellandagarna och då har vi förhoppningsvis gipsat klart alla väggar.

En målare har spacklat väggarna i förrådet under trappen så vi kunde måla innan ventilation skulle kunna monteras så man slipper brottas med ventilationsrör.

IMG_4058.jpg
Skapa konto

IMG_4060.jpg
Skapa konto

IMG_4067.jpg
Skapa konto

IMG_4064.jpg
Skapa konto

IMG_4066.jpg
Skapa konto

Kul att det går framåt! Har du fått KNX kittet?

Jensnorrland skrev:
[bild]
Vad är det för arrangemang med skivorna runt brunnen?
Isolerat på någe vis? "Norrland-special"?

Robert-san01 skrev:
Kul att det går framåt! Har du fått KNX kittet?
Det ligger på en hylla på jobbet då jag inte behöver det ännu, kommer behöva komplettera det lite också med fler aktorer och någon knapp till.

tullemannen skrev:
Vad är det för arrangemang med skivorna runt brunnen?
Isolerat på någe vis? "Norrland-special"?
Skivorna runt brunnen är för att tomten är ungefär 1.5 meter jord sedan är det 2.5 meter silt innan berget så detta är för att undvika tjälskador, detta ligger under allt som är uppgrävt, just där vi bygger är detinte vanligt stora tjälförskjutningar med stora knölar hos grannar om dom inte gjort om infarten.

Hela gatan är det massa järnsand i så den förflyttar sig inte.
http://jarnsand.boliden.com/

• Gilla
tullemannen
  • Laddar…
Har du kunnat räkna på något pris per kvm ännu?
Är nämligen själv inne på att som ni bygga i egen regi, så jag kollar runt en del...

Jensnorrland skrev:
Det ligger på en hylla på jobbet då jag inte behöver det ännu, kommer behöva komplettera det lite också med fler aktorer och någon knapp till.
Ungefär som hos mig då. Har fått det till jobbet så jag tänkte börja leka med det i mellandagarna. Blev lite förvånad över att det följde med ramar och knappar till sensorerna. Dock så är de matta så vi får se om frun accepterar dem.

tullemannen skrev:
Har du kunnat räkna på något pris per kvm ännu?
Är nämligen själv inne på att som ni bygga i egen regi, så jag kollar runt en del...
Kring 14000 inkl allt.
Var bered på att ge all ledig tid till bygget det finns inga lediga dagar ingen semester inget umgås med vänner om dom inte vill hjälpa till att bygga.
Under tiden som varit har jag haft väldigt mycket på vanliga jobbet och mycket på bygget och allt detta samtidigt, mycket som ska bestämmas mycket som ska kommas ihåg det är mycket av allt.

Har man tänkt bygga lösvirke ska man vara bered på att satsa 110% och inget annat förrän det är klart.

Robert-san01 skrev:
Ungefär som hos mig då. Har fått det till jobbet så jag tänkte börja leka med det i mellandagarna. Blev lite förvånad över att det följde med ramar och knappar till sensorerna. Dock så är de matta så vi får se om frun accepterar dem.
Vi kommer nog till en början använda ramarna som följer med, knapparna utöver dom som följer med blir nog av denna modell med fler funktioner.
http://www.hager.se/produkter/stroemstaellare-och-fastighetsautomatik/easy-knx/easy-knx-tryckknappar-med-extern-busskopplare/116677.htm

Redigerat:
Jensnorrland skrev:
Kring 14000 inkl allt.
Var bered på att ge all ledig tid till bygget det finns inga lediga dagar ingen semester inget umgås med vänner om dom inte vill hjälpa till att bygga.
Under tiden som varit har jag haft väldigt mycket på vanliga jobbet och mycket på bygget och allt detta samtidigt, mycket som ska bestämmas mycket som ska kommas ihåg det är mycket av allt.
Har man tänkt bygga lösvirke ska man vara bered på att satsa 110% och inget annat förrän det är klart.
Ok, tack. Jag känner igen delar av det livet. Vi byggde med Fiskarhedenvillan tidigare. Men då köpte vi färdig grund och stomrest hus. Garaget fixade vi bräda för bräda. Det var väldigt mycket jobb. Samtidigt upplevde jag en väldig tillfredsställelse med att bygga åt sig själv.
Lycka till i fortsättningen!

Jensnorrland skrev:
Kring 14000 inkl allt.

Vi kommer nog till en början använda ramarna som följer med, knapparna utöver dom som följer med blir nog av denna modell med fler funktioner.
[länk]
Mycket bra sammanfattat skulle jag säga trots att jag bara kommit till en liten grop. Vi kommer dock att köpa in endel extern kraft då det är så många moment som går så mycket lättare om man är två eller har rätt maskiner. Vi tänkte dock göra allt sådant som är mest bara stapling så mycket som möjligt själva.

Enda som stör mig lite med Hagers sortiment av knappar är att man gärna vill ha samma stuk på uttag mm och de har inte alls samma utbud som ex Schneider eller Elko. I Sverige för de inte heller de blanka varianterna av S1 knappar och ramar.

Robert-san01 skrev:
Mycket bra sammanfattat skulle jag säga trots att jag bara kommit till en liten grop. Vi kommer dock att köpa in endel extern kraft då det är så många moment som går så mycket lättare om man är två eller har rätt maskiner. Vi tänkte dock göra allt sådant som är mest bara stapling så mycket som möjligt själva.

Enda som stör mig lite med Hagers sortiment av knappar är att man gärna vill ha samma stuk på uttag mm och de har inte alls samma utbud som ex Schneider eller Elko. I Sverige för de inte heller de blanka varianterna av S1 knappar och ramar.
Vi har/kommer köpt in:
Grundgrävning dock bara grävare med maskinist, grovis fick svärfar jag och en kompis vara.
VVS
EL
Spackling, väggar och flyt i badrum.
Våtrums spärrar med allt runt i kring.

The power of light has arrived!
Elen är inte klar men klart man ska ha finer, gäller att prioritera rätt här i livet ;)
Och mer gips och ena badrummet flytspacklat.
Två dagar att skruva takgips tar på axlarna även med skruvautomat

IMG_4110.jpg
Skapa konto

IMG_4118.jpg
Skapa konto

IMG_4119.jpg
Skapa konto

IMG_4099.jpg
Skapa konto

IMG_4101.jpg
Skapa konto

IMG_4117.jpg
Skapa konto

IMG_4113.jpg
Skapa konto

IMG_4095.jpg
Skapa konto

IMG_4107.jpg
Skapa konto

IMG_4092.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Lite gjort innan vi tog en liten paus på 2 veckor.
Matta limmad, spårat böjar för golvvärme, monterat FTX agget på väggen och satt fast förstärkningar för hörnen.
IMG_4128.jpg
Skapa konto

IMG_4130.jpg
Skapa konto

IMG_4131.jpg
Skapa konto

IMG_4138.jpg
Skapa konto

2 veckor i punta cana och en av dessa veckor får jag hoppa på kryckor tur vi hade nära till allt, slitit ett ligament.
IMG_4181.jpg
Skapa konto

IMG_4175.jpg
Skapa konto

Samt att vi haft en målare som spacklat tak och väger samt målat gipstaket. Satt nät på väggen i tvättstugan
IMG_4218.jpg
Skapa konto

IMG_4216.jpg
Skapa konto

IMG_4217.jpg
Skapa konto

Efter vi kom tillbaka så har det hänt lite också, färdigställande av vent det är satt armaflex på rören som går ut efter detta men jag har legat i förkylning i fyra dagar så jag har inte kunnat dokumentera något, inkoppling av magnetkontakt till larm i fönster och montering av innertak(huntonit)
IMG_4219.jpg
Skapa konto

IMG_4224.jpg
Skapa konto

• Gilla
shomakie och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.