Byggahus.se

Lösullsisolering: Träfiber eller pappersfiber?

1. F
    Medlem · 72 inlägg
    Vad tycker ni om pappersfiberisolering, även kallat ekofiber, jämfört med träfiberisolering?

Jag hade egentligen tänk mig träfiber, men de som sprutar in pappersfiber ger ett bättre intryck. Av detta skapas våndor. Priset är snarlikt.

2. Himmelsfararen
    Medlem · 86 inlägg
    • Laddar…
  3. G
    Medlem · 1 162 inlägg
    Har använt s k a ekofiber, dvs papper med borax tillsatt för bla brandskydd.
    Men även träfiberskiva och tex isolina.
    Träfiberskiva är överlägset bäst.

4. N
    Medlem · 526 inlägg
    Varför skulle skivan vara överlägsen? Har lös cellulosa I väggar och tak samt träfiberskivor i innerväggarna som ljudisolering. Jag skulle säga att lösullen är överlägsen i klimatskalet.

5. B
    Medlem · 263 inlägg
    Träfiber (egentligen CTMP) är renare och har mindre mögelsporer i sig. Ekofiber är gamla tidningar och en smutsig produkt men många föroreningar, bland annat trycksvärta.

6. G
    Medlem · 1 162 inlägg
    De främsta är för mig.
    Ingen borax i, som är giftigt, bla cancerogent, fick uppfattningen, baserat på TS signatur, att detta kan vara viktigt.
    Min ekofiber/papper har sjunkit ihop en del efter snart 10 år på sina ställen.
    Både brandskyddet och det mögelhämmande giftet borax flyttar sig/"försvinner" verkar det som efter några år, vilket både är problematiskt för dem som bor där och husets skydd.
    Den erfarenhet jag har av träfiber är att det saknar all form av gift, otroligt behagligt att jobba med, isolervärde i nivå med mineralull men är tyvärr det överlägset dyraste alternativet. Iaf var det så för ett par år sedan när jag isolerade ett av min uthus med träfiber.

• Laddar…
  7. Q
    Medlem · 102 inlägg
    Jag har tilläggsisolerat väggar med träfiberskiva och kan intyga att det var behagligt att jobba med, jämfört med glasfiber i golvet vilket var ett kliigt helvete. Träfiberskivan är tung och verkar isolera bra mot ljud. Dessutom är den relativt stum, så enkelt att såga till rätt mått och den håller sig på plats när man kilar in den. Men som sagt, det dyraste alternativet även om det verkar gå ner lite i pris.

Som kuriosa så verkar företaget bakom norska Nativo träfiberskiva stämts av Swedisol (bakom alla annan isolering på marknaden) för "otillbörlig marknadsföring" över Nativos påståenden om sin produkts förträfflighet. Detta om något är en kvalitetsstämpel för Nativo :crysmile:

• Laddar…
  8. N
    Medlem · 526 inlägg
    Att isoleringen skulle vara hälsovådlig är inget jag oroar mig för, men det är givetvis upp till var och en. Är ingen kemist men en snabb googling visar att borax är förbjudet inom eu. Har svårt att se att min isolering från förra året innehåller just den substansen. Är man bekymrad över det, vilket jag har respekt för att vissa är, finns ju rena träfiber som lösull också.

Att resultatet skulle bli bättre med skivor skulle jag påstå är direkt felaktigt, förutsatt att arbetet är rätt utfört. Mitt hus, som är rätt stort, tog 2 dagar för två man att isolera, 300 mm i väggar och 600 mm i tak. Företaget lämnar livstidsgaranti mot sättningar i väggarna. Vad den garantin är värd i praktiken vill jag inte spekulera i, däremot är jag 100% säker på att isoleringen inte kommer att sätta sig. Detta eftersom jag vet hur hårt de packar i vägg. På köpet får du ett hus helt utan skarvar i isoleringen. Dessutom bidrar den höga densiteten till att minska luftläckaget ytterligare. När vi provtryckte huset (och gick igenom hela skalet med värmekamra) var besiktningsmannen riktigt imponerad, både av hur tätt det var och hur lite kallare ställen han kunde hitta med kameran.

Sist men inte minst får du ett helt sjukt tyst hus, vilket inte ska underskattas.

• Laddar…
  9. useless
    Lök. · 18 219 inlägg
    Det varierar mellan olika tillverkare. Alla har någon form av brandhämmare vad jag vet (finns säkert krav på det?) och en del har även antimögelmedel. Huntons Nativo-skivor innehåller brandhämmaren ammoniumfosfat som kan fungera som gödningsmedel för eventuellt mögel vid rätt förutsättningar.
    Dock tror jag inte tillsatserna innebär några problem i praktiken vid rätt användning av produkterna.

10. G
    Medlem · 1 162 inlägg
    Den schweiziska träfiber skivorna jag använde var helt fri från tillsatser.
    Den s k a ekofiber/återvunnet papper är dock problematisk, just för att de har det cancerogena borax i sig. Jag har dessutom blåst väggarna med det i ett gammalt hus, vilket är ett vanligt förfarande. Slutar aldrig damma, vet flera som har samma problem. Kan tänka mig att det fungerar bättre i ett nybyggt hus med ordentlig och ny plast/broms.

11. G
    Medlem · 1 162 inlägg
    Borax även i folkmun kallat borsalt finns i en mängd produkter, dock i ganska hög koncentration i just eko fiber. Du kan köpa boracol över disk, med firma den för privatpersoner förbjudna varianten. Jag misstänker dock att ekofiber tillverkarna kommer behöva ersätta denna giftiga tillsatts. Jag har själv blåst hus, faktiskt flera med detta då en bekant har en firma som gör detta.
    Med de isolerkrav vi har idag skulle jag vilja vara i ett nybyggt hus som inte är tyst... Annars är detta en otrolig egenskap hos just träfiber som har en hög densitet jämfört med papper och luft.

12. N
    Medlem · 526 inlägg
    Är du säker på att modern isolering innehåller förbjudna/giftiga ämnen? Jag försökte hitta på tillverkarens (isocell) hemsida vad min isolering innehåller men lyckades inte hitta mer än att den "vara innehåller ofarliga ämnen". Angående damm stämmer det att det inte är ett problem. Fick hyra en seriös dammsugare och jobba några timmar men sen var problemet löst.

Jag håller med om att träfiberskivor är trevliga att jobba med. Har det i alla innerväggar utom en. Den sista, som är mellan master sovrum och vardagsrum blåste vi samtidigt som resten av huset. Magiskt att kunna sova vidare när barnen slåss om vad som ska visas på tvn på lördagsmorgon.

13. N
    Medlem · 526 inlägg
    Om det är så är det ju inte bra, framförallt får alla som jobbar med det. Vi som bor i huset blir ju knappast exponerade för några ämnen i isoleringen, om det inte strålar genom väggen.

Som du är inne på så är träfiberskivor mycket bättre ljudisolering än mineralull, p.g.a. tyngden. Blåst isolering blir betydligt mycket tyngre än skivor.

14. useless
    Lök. · 18 219 inlägg
    Det här innehåller isocell:

"Återvunna dagstidningar: 90 % Brandhämmande tillsatser: 10%

RÅVAROR Produkten består av återvunna dagstidningar som behandlas med brandhämmande medel.

ISOCELL har två huvudrecept för tillsatsmedel. Båda är miljövänliga och klassade som giftfria enligt europeisk lagstiftning. Den ena varianten innehåller 3% borsyra under gällande gränsvärden och den andra är borfri.

Båda produkterna är fria från ammoniumbaserade tillsatser!"

Så " innehåller ofarliga ämnen" betyder väl i det här fallet att det inte finns några farliga ämnen över gällande gränsvärden...

Men, som sagt var, riskerna är nog väldigt små vid normal användning om man inte jobbar yrkesmässigt med det. Man får ju tänka på att det är risker med brand och mögel om man inte har några tillsatser också.

• Laddar…
  15. N
    Medlem · 526 inlägg
    Då är jag nöjd:)