Byggahus.se
Hej!

Står just nu och väljer mellan att ta in firma som sprutar lösull av något slag eller att köpa in vanliga mineralullsskivor och kapa till och stoppa in i vindsbjälklag och snedtak.
Det är en helt ny övervåning med mansardtak samt två nya ytterväggar som ska isoleras. En liten "tillbyggnad" på ca 90kvm.

Vad får man för Lambdavärde med lösull? Vad jag har läst mig till så får man inte samma prestanda som med skivor.

Om man hoppar lambdavärden, som inte brukar vara en sån stor skillnad, så är största skillnaden som jag ser den mänskliga faktorn, du har inga köldbryggor på lösullen jämfört med skivorna. Är väldigt svårt att få det lika bra utan köldbryggor med skivor, samt om du bygger själv så spar du ett par timmar som går att lägga på något annat

Jo jag är medveten om fördelarna. Men de offerter jag har fått skriver typ, Lambdavärde 0,039-0,46 = tvivelaktigt om du frågar mig.
Köper jag skivor blir det 0,33-0,35 beroende på vilka jag bestämmer mig för.

Är man noggrann blir det inga köldbryggor utöver de reglar jag har i vägg och tak. Men finns det någon lösull som har bättre prestanda är de två jag har fått offert på?

Jag lät fylla min tillbyggnad på 60m2 med 1.5 ton cellulosa i tak och väggar. Tog 2h att fylla allt. Uppskattar att det skulle ta 3-4 dagar för två pers med skivor. Lätt värt det!

• Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Skillnaden beror bara på hur komprimerad lösullen är. I ett längsgående slutet fack går det att packa lösullen bra och få samma u-värde som skivor. Men i ett bjälklag packas den inte lika mycket.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ok!
Det låter ju bra. Kan man inte packa ullen mera på vindsbjälklaget bara och få bättre värden?

Typ fylla 60 och komprimera med ett golv till 50cm? Jag ska ju ändå ha golv uppepå vinden.
Eller är det svårt att göra det på ett bra sätt kanske?

Jag har förstått det som att stenull och cellulosa är lite bättre på att "packa sig själv" ska du ha golv där kanske det är vettigt att isolera mot yttertaket också?

Hur menar du med att isolera mot yttertaket? Mot råsponten?
Jag kommer att ha luftspalt 15cm upp ovanför vindens isolering, luftspalten är gjort av masonit skruvad på ribbor.
Tanken var att ha isoleringen mot masoniten under detta...

Jag hittade inte de senaste ritningarna men principen på takstolens uppbyggnad är som bilden visar.
Upp till 10cm över hanbjälkens ovankant ligger isolering, i mitten ligger ett ca 1,5-2m brett golv.

upload_2018-12-10_18-18-43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
A
Packar du ihop isoleringen blir det sämre isolervärde. Skivor är betydligt billigare (Isover och Ursa på Byggmax, L35) , och du kan ju göra det själv. Var noga med att skära till runt reglar och annat. Välj tunnare skivor, typ 95mm,och lägg omlott.

Erik_Hansson skrev:
Packar du ihop isoleringen blir det sämre isolervärde. Skivor är betydligt billigare (Isover och Ursa på Byggmax, L35) , och du kan ju göra det själv. Var noga med att skära till runt reglar och annat. Välj tunnare skivor, typ 95mm,och lägg omlott.
Tydligen så blir isolervärdet per tjocklek isolerskiva sämre om man packar den, men tvärt om med lösull som har väldigt låg densitet. Där ökar isolationsförmågan per tjocklek om man packar ihop det lite.

De offerter jag har fått ger ungefär samma pris per volym isolering! Prisskillnaden ser jag som väldigt sekundärt i sammanhanget.
Vill ha bra isolering smidigt.

Det finns såklart en optimal packningsgrad men det är ju svårt att veta var gränsen går

A
Jag gjorde samma sak, kollade offerter på lösull vs skivor. Det landade i att 95mm skivorna med lamda 37 från Byggmax låg på halva priset per volym, justerat för skillnad i lambda. Men givetvis, om prioriteringen är tid så är det säkert värt att köpa in lösullen.

Ska tillägga att arbetskostnad och maskinhyra tillkommer på den beräkningen till lösullens nackdel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.