Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

löstagbar passbit, knep för fastsättning?

1. J
    Medlem · Norrbotten · 1 128 inlägg

JanneSjo

Medlem
    jag ska sätta en passbit på 12cm mellan ett väggskåp och väggen, finns det några bra knep om man vill sätta dit passbiten efter skåpen är ditsatta - utan synliga skruvar?

2. sir_daniel
    Självbyggare · Stockholm · 2 581 inlägg

sir_daniel

Självbyggare
    limma?

sätt dit PL400 eller motsv på båda sidor, montera dit o fixera med tex tvingar och/eller tejp så den sitter på plats tills limmet har torkat

man kan också limma/skruva dit vinkeljärn bakom passbiten så o sedan limma fast passbiten i den så blir den i rätt i djup på en gång

3. V
    Medlem · Västra Götalands län · 522 inlägg

viktorj

Medlem
    Den ska väll vara löstagbar. Blir inte det svårt me sättlim?

4. oobum
    Medlem · Årsta, Stockholm · 1 275 inlägg

oobum

Medlem
    Sätt dit några sådana här kanske:

Redigerat 24 okt 2011 22:55
  5. J

JanneSjo

Medlem
    ok tack för ideerna, jag vill kunna skruva fast skåpet med vinkeljärn på sidan innan jag sätter dit passbiten - men det kan vara bra att den är löstagbar först så att det är lättare att sätta skåpet rätt i sidled - ta bort passbiten, skruva skåpet i väggen och sedan passbit.

så magnet eller kanske kardborrband och ev ett litet vinkelfäste längst upp i hörnet mot taket om den kan döljas av taklisten så faller den inte ned.

vet inte vad som håller upp en passbit på 16x925x120 mm bäst kardborre eller magnet - får kolla styrkan på clas ohlson.

andra förslag?

6. Enk Projektet
    Medlem · Uppsala · 5 895 inlägg

Enk Projektet

Medlem
    oobums förslag funkar kanon......

7. oobum
    Medlem · Årsta, Stockholm · 1 275 inlägg

oobum

Medlem
    Kollade på Classes hemsida, och enligt siffrorna där så tål varje Magnetlås 4kg.

Sen får du ett tio-pack för 35. Så det borde vara nog till din passbit.

8. Consensus
    Medlem · 1 801 inlägg
    Kardborreband? Självhäftande eller sådana som du häftar fast med häftpistol.

9. J

JanneSjo

Medlem
    ok kollade just där och jag ska prova med magnetlåsen - slipper ju också att skruva list på väggen och skåpet dessutom. (magnetlåsen går ju justera om det blir fel i djupled)

tack för tipset!

• Laddar…
  10. N
    Medlem · Stockholms län · 6 241 inlägg

Nerre

Medlem
    Beroende på hur det ser ut så kan man ju göra så att magnetlåsen bara håller den på plats, men har lister på insidan som stöd som tar upp de största krafterna.

Gjorde en liten principskiss i Paint lite snabbt. Tanken är alltså att man sticker in passbiten mellan de två listerna upptill och sen "hänger fast" nedre änden.

11. J
    Medlem · Uppsala · 2 817 inlägg

JOW

Medlem
    Nerre, så tänkte jag med, men jag tror inte du behöver ha två lister upptill.
    Jag tror det räcker med ett stöd som tar upp de vertikala krafterna (passbitens vikt) och magneterna håller bara in passbiten.

Annars kan man väl sätta en skruv från insidan av skåpet och ut i passbiten. Nån golvskruv med liten skalle, då går säkert skallen in i eventuella förborrade hål för hyllplan och syns inte alls.

12. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 490 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Jag kanske missförstår din fråga men passbitar skruvar man ju fast från insidan av skåpen och själv brukar jag dölja dessa bakom gångjärnen så det blir osynligt och det är lätt att bara haka av luckan och skruva ut skruvarna så man får loss passbiten.

13. N
    Medlem · Stockholms län · 6 241 inlägg

Nerre

Medlem
    Min tanke var att den list som jag ritat trekantig redan finns där (skugglist eller kvartslist), då behövs nåt stöd bakom så passbiten inte trillar in. Fast det stämmer ju att magnetlåset kan fungera som det, men då blir ju magnetlåset en stödpunkt och hela tanken med min ide var att belasta magnetlåsen så lite som möjligt. Sätter man en list som stöd där så behövs nästan inte magnetlås.

14. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 801 inlägg

slacker

Verktygstokig
    +1

Dessutom så brukar jag vid passbitar mot vägg och tak dra dit en list på ytterväggen eller taket som passbiten kan vila på utöver skruvarna från insida skåp.
    Har alltid ett lager med 20x20 tillkapat och hyvlat. Skjuter fast med dyckert eller betongdyckert - Det räcker. Kan kompletteras med lite PL vid behov.

En sträng latex på det så går det ju enkelt att ta bort med ett rakblad?
    Annars är snortajt ett bra sätt att få passbitar att sitta utan skruv. d^_^b

15. J

JanneSjo

Medlem
    Tack för alla förslag.

Detär ett vinskåp som passbiten går emot - därav vill jag helst inte skruva från skåpet då det kommer synas - ingen dörr som döljer.

att sätta en kloss nedtill på passbiten för att ta upp tyngden som Nerre skrev var bra - det ska jag göra. Tror att det behövs då magnetlåsen verkar funka bäst när man tar loss plattan inte när den glider lägs magneten.

jag kommer också sätta vertikal list på vinskåpet och på väggen - så att passbiten inte ramlar in.

tack igen för alla förslag - har hjälpt mycket:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.