Byggahus.se

Löst sittande klinker i hall *Bild*

1. G
    Medlem Nivå 1
    Halloj. har ett 30-tals hus med fina gamla trägolv. Men i hallen har nått klappträ lagt klinker rätt på plank golvet. Som i sig inte är stumt och leder till att dom spricker i fogarna och även släpper. A där e jag nu. Jag vill ta väck klinkersen vilket inte är så jobbigt i detta fall, och få fram det gamla golvet.

Nu till frågan. Går det och slipa bort det hyffsat tunna fixet med nån slip tro? Är ju hyffsat poröst. Nån som har något tips?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20150224_162806.jpg

2. Andreas_kalmar
    Renoverare · Nivå 11
    borde gå att slipa med en vanlig träslip börja med att ta det grövsta med en slipkloss för spackel/fix eller en diamantslip om du är försiktig så du inte tar för mycket

3. T
    Medlem · Nivå 6
    Kan du inte knacka bort det med en gammal skruvmejsel och hammare lite försiktigt? Var dock försiktig så att övriga plattor inte lossnar också, men närmst de andra plattorna behöver du nog inte gå lika djupt när du knackar bort utan kanske nöja sig med att slipa ner och knacka i mitten liksom.

4. G
    Medlem Nivå 1
    jag vill ta bort plattorna helt alltså i hallen som inte är så stor ,och försöka rädda det gamla golvet. Jag åker ju givetvis på att slipa och behandla det sen.

Arbetet måste gå hyffsat snabbt då det är en entré hall. Har 2 barn.....

Slipkloss / träslip kanske funkar fint med grovt papper P80 eller mindre