På min ytterdörr har jag alltid haft kikhålet löst, det börjar störa mig. Jag trodde det skulle hjälpa att hamra lite på den, men det funkade inte. Några tips?

• Löst kikhål i en ytterdörr, med en närbild på kikhålets metallinfattning och verktyg riktat mot det.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett dörröga är i två delar, innerdelen är gängad i ytterdelen. Så använd en vanlig flat skruvmejsel i spåren på den inre och håll emot på utsidan så bör den dras åt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Haha skruva ihop, ett under hur folk ens kan fungera i vardagen

• Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
"5.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte." 😉

• Gilla
quattro1 och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
5.4.2 Ingen fråga är för dum att ställa. Alla har vi olika erfarenhet och utgångsläge. Har du inget sakligt svar, bara ignorera frågan och svara inte. 😉
ban me

• Haha
Chiippe och 1 till
  • Laddar…
Om tittögat sitter löst så skruvar du fast det, det brukar fungera bra att skruva med ett mynt.
Om det är insynsskyddet så brukar d sitta så niten blir kl12 och om det faller tillbaka och täcker för lätt så öppna insynsskyddet fullt och tryck lite på det så det bockas lita så brukar det gå lite trögare.
Det går även att skruva loss tittögat helt och ta bort insynsskyddet och sedan rikta det för önskad funktion eller för att slå ihop niten om så behövs.
Men i bilden ser det ut som om insynsskyddet inte är löst utan integrerar i tittögat och hade jag testat att bocka den eller skruvat bort tittögat och sett vad som felar samt monterat så niten blir kl12.
Om tittögat är för långt och det sitter löst när det är skruvat in i botten så byter du tittögat till ett i rätt längd eller gör något underlägg/bricka så den spänner.
Det finns tittögon där man kan såga av den ena halvan så det går att spänna åt den mer.

Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Ett dörröga är i två delar, innerdelen är gängad i ytterdelen. Så använd en vanlig flat skruvmejsel i spåren på den inre och håll emot på utsidan så bör den dras åt.
Det är locket till titthålet som sitter löst, det jag håller upp med verktyget

RoTe RoTe skrev:
Det är locket som löst, finns inget att skruva där.

RoTe
Locket ska så klart sitta löst annars kan du ju inte vika bort det för att titta ut. Däremot ska tittögat vridas åt 90 grader så att locket hänger i stängt läge och inte som du har det på bilden.

RoTe RoTe skrev:
Locket ska så klart sitta löst annars kan du ju inte vika bort det för att titta ut. Däremot ska tittögat vridas åt 90 grader så att locket hänger i stängt läge och inte som du har det på bilden.
Det spelar ingen roll hur mycket jag roterar på den och vilket håll, den hamnar inte i stängt läge. Utan är helt lös, hänger bara.

B Byggarn Bob skrev:
Det spelar ingen roll hur mycket jag roterar på den och vilket håll, den hamnar inte i stängt läge. Utan är helt lös, hänger bara.
Skruva på tittögat så att "gångjärnet" hamnar i läge kl 12.

1 123abc skrev:
Om tittögat sitter löst så skruvar du fast det, det brukar fungera bra att skruva med ett mynt.
Om det är insynsskyddet så brukar d sitta så niten blir kl12 och om det faller tillbaka och täcker för lätt så öppna insynsskyddet fullt och tryck lite på det så det bockas lita så brukar det gå lite trögare.
Det går även att skruva loss tittögat helt och ta bort insynsskyddet och sedan rikta det för önskad funktion eller för att slå ihop niten om så behövs.
Men i bilden ser det ut som om insynsskyddet inte är löst utan integrerar i tittögat och hade jag testat att bocka den eller skruvat bort tittögat och sett vad som felar samt monterat så niten blir kl12.
Om tittögat är för långt och det sitter löst när det är skruvat in i botten så byter du tittögat till ett i rätt längd eller gör något underlägg/bricka så den spänner.
Det finns tittögon där man kan såga av den ena halvan så det går att spänna åt den mer.
Med insynsskyddet, visst menar du locket jag håller upp med verktyget? Det är just den som är helt lös och hänger bara. Går att rotera åt båda hållen men hamnar inte i någon stängt läge, utan faller tillbaka

Närbild av ett dörrlås med två platta, runda låsplattor och ett metallhandtag ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vrid så att fästpunkten för locket sitter uppåt då hänger locket ner och täcker hålet.

• Gilla
SC Aero
  • Laddar…
RoTe
B Byggarn Bob skrev:
Med insynsskyddet, visst menar du locket jag håller upp med verktyget? Det är just den som är helt lös och hänger bara. Går att rotera åt båda hållen men hamnar inte i någon stängt läge, utan faller tillbaka
Om du sätter niten överst så kommer den omöjligt falla någonstans annat än i stängt läge, det fixar jordens gravitation och den gäller oss alla.

• Gilla
Ziri och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
[bild]
Vrid så att fästpunkten för locket sitter uppåt då hänger locket ner och täcker hålet.
Vrida, så att skarvarna hamnar på klockan 9 och 3v

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.