Byggahus.se

Lösöre vid dödsfall, gifta med särkullebarn

1. M
    Medlem · Kalmar län · 1 126 inlägg

MagnusSt

Medlem
    Jag och min fru började diskutera/fundera hur det skulle gå för den andre av oss om en av oss dör…
    Förutsättningar:

Vi är gifta sen 3 år tillbaka. Vi har inga gemensamma barn, kommer aldrig skaffa några.

Jag har 2 barn 13 och 23 år.
    Hon har 2 barn 8 och 11 år.

Vi äger ett hus som vi köpte gemensamt för 5 år sedan.

Vi har tecknat en livförsäkring som vi får ut för att kunna lösa ut den andras barn ur huset och inte tvingas flytta. Den överstiger skillnaden mellan värde på huset och husets belåning.

Huset är vi alltså inte så oroliga för.

Det vi däremot funderar på är bilarna, vi har ett bilintresse, när vi träffades hade hon en gammal bil som ligger henne varmt om hjärtat, jag hade ett par stycken fordon jag också som jag gärna vill att mina barn ska få nån dag om de vill.
    Sen för att krångla till det har det köpts in ett par bilar till under tiden vi varit gifta.

Vi har idag ca 8 bilar som är värda runt miljonen totalt.

Vårt mål/vilja/tanke om nån av oss dör är att den efterlevande ska kunna nyttja bilarna men att om de säljs så skall hälften av pengarna från försäljningen tillfalla barnen till den som avlidit.
    Vi vill ju gärna att barnen skall bli erbjudna att ta över bilarna också om de vill och har en rimlig ålder inne.

Ett problem vi har är att ett av våra ex sporadiskt är i ekonomisk knipa, alltså är vi rädda för att om den av oss dör så kanske en av våra dyrare bilar tillfaller de barnen direkt och då får väl det exet ansvar över den bilen och kanske säljer den innan barnen är 18 år och får bestämma själva?

Finns det nått enkelt sätt att lösa detta? Framförallt vill vi att bilarna inte ska tillfalla våra ex för att barnen ärver de när de är omyndiga, men vi vill samtidigt att våra barn skall ha sin ekonomiska rätt.
    Kan vi testamentera bilarna till varandra och sedan tillsammans komma överens om hur vi ska göra(och hoppas på att det blir så)?

• Laddar…
  2. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 883 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Svåra frågor, så låt oss börja med exen.

Det omyndiga barn ärver efter en avliden förälder beläggs om det är större värden med överförmyndarspärr. En ensam kvarvarande förälder kan därför inte hantera egendomen som sin egen.

Med det sagt vill jag gärna slå ett slag för barnen. Om de blir av med en förälder är inte vem som ärver vilken bil i hundrafemtiotusen kronorsklassen en rimlig prioritering. Vi pratar här om barn i tioårsåldern som blir av med en förälder. Att säkra att de får en trygg uppväxt borde vara ett överordnat mål. Löser man det kan förstås en ärvd veteranbil bli en omistlig arvedel, men det måste komma två på listan.

Normalt när vi diskuterar sådana här frågor är det vuxna barn som man i någon mån redan hjälpt en bra bit på vägen; så är det inte i alla fyra fallen här.

Jag antar att ni inte har något äktenskapsförord, utan att allt är giftorättsgods. Även om det är så är dock egendomen ni har i första hand personlig. Det är bara att ni (och era respektive arvingar) har rätt till hälften av totalen var. Så dina bilar är dina bilar och din frus hennes. Först om en bodelning gör att ena sidan får mindre än den andra kan man tvinga till sig den andras egendom. Finns det kontanta medel till exempel, tar man först av dem för att balansera mellan högarna av bilar och annat lösöre.

Så om vi tar ett räkneexempel (med fiktiva siffror):
    Hus 6 Mkr
    Lån 4 Mkr
    Livförsäkring 1 Mkr/pers
    Fordon 1 Mkr
    Pengar 0

Då finns det tillgångar på 3 Mkr att dela på (hus minus lån plus fordon). Det finns också 1 Mkr i kontanter för den överlevande parten.

Om den miljonen med hälften läggs på att lösa ut bilarna och till hälften på att lösa ut värdet i huset (och man kan låna en halv miljon till på det) eller på annat sätt är upp till den överlevande att bestämma, efter att de arvsberättigade barnen bestämt om de vill göra anspråk på den döda förälderns fordon eller ej.

Men, för att hoppa upp på min höga häst igen, prioriteringen av vad som är viktigt i frågan har jag svårt att förstå.

3. M
    Medlem · Kalmar län · 1 126 inlägg

MagnusSt

Medlem
    Stort tack för att du tog dig tid att svara, jag ska läsa genom det 3 gånger till och försöka förstå det:)

Tackar för pekpinnen och tar den till mig angående prioriteringen och det är självklart prio ett med barnens bästa generellt, borde varit tydligare med det i trådstarten, Var bilarna tar vägen är såklart sekundärt men inte oviktigt för en familj där bilar är som familjemedlemmar och varit med oss länge. Finns vissa varianter i ekonomiska värdet så framförallt en bil sticker ut och den vill min fru oerhört gärna ska få gå till hennes barn om det värsta skulle hända, inte försvinna hos ett spelmissbrukande ex.

Inte för att det spelar nån roll i denna tråden men förlorade själv en förälder i unga år så det var en lite öm tå du trampade på då det har stötts o blötts rätt mycket här hur det ska gå för barnen när de inte har nått umgänge med andra föräldern i nuläget.

4. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 883 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
    Trampa på ömma tår är en specialitet jag har. Tar inte mottagaren för illa vid sig kommer man ofta fortare framåt då.

Jag förstår mycket väl att affektionsvärde kan vara väldigt stort i arvsfrågor, likväl som att man kan lita mer på sin nuvarande partner än ett missbrukande ex (oavsett missbruk). Min erfarenhet är dock att man bör fokusera på mottagarens värdering, inte givarens. För många gåvo- och arvssituationer blir onödigt komplicerade av att man har svårt att se saken med andras ögon (därav tåtrampandet).

Så med det sagt, kanske är ni underförsäkrade. Om man vill säkra huset (kanske för att bådas barn ska få plats att växa upp där oavsett) kanske man måste ha täckning för mer än det obelånade värdet i livförsäkringarna. Kanske måste man också tänka på att man ska betala ett helt snarare än halvt lån också, om man alls får låna så mycket själv.

Jag skulle nog börja i den änden: hur mycket måste betalas ut till barnen, och hur stor livförsäkring krävs för det och för att ha kvar hus (och alla eller vissa bilar) till en rimlig månadskostnad för den som blir kvar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.